آرشیو پنجشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۴، شماره ۶۱۱۹
بین الملل
۲۰

نطق احساسی و اشک آلود اوباما هنگام اعلام مقررات کنترل سلاح

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا با چشمانی گریان برنامه محدودیت های تازه برای خریداری سلاح را اعلام کرد و مخالفانش با اخم و ناراحتی از او انتقاد کردند.

این برنامه با حکم ریاست جمهوری اعلام شده و بخش اعظم آن بدون تصویب کنگره قابل اجراست اما ناظران پیش بینی می کنند مخالفان آن را در دادگاه ها به چالش بکشند. رئیس جمهوری امریکا گفت: «امروز اینجا جمع شده ایم، نه برای اینکه در مورد آخرین تیراندازی کاری کنیم، بلکه برای اینکه جلوی تیراندازی بعدی را بگیریم.» اوباما با یادآوری قربانیان موارد مختلف تیراندازی از جمله مرگ کودکان اشک ریخت و چشم هایش را پاک کرد. او افزود: لابی سلاح ممکن است اکنون کنگره را گروگان گرفته باشد، اما نمی تواند امریکا را به گروگان بگیرد. اوباما پس از تیراندازی سال 2012 در مدرسه ای ابتدایی در شهر نیوتاون در ایالت کانتیکت که باعث مرگ 20 کودک خردسال و 6 بزرگسال شد، سعی کرد قوانین بررسی گسترده تر سابقه خریداران را وضع کند که در کنگره شکست خورد. عامل آن تیراندازی جوانی بود که گفته می شد دچار مشکلات روحی بوده است.

جمعی از بازماندگان و بستگان قربانیان تیراندازی ها در هنگام سخنرانی اوباما در کنار وی حضور داشتند. خشونت با سلاح گرم در امریکا بیشتر از سایر کشورهای توسعه یافته است. متمم دوم قانون اساسی امریکا حق مردم در مالکیت سلاح را به رسمیت می شناسد.

لری پرت، مدیر سازمان مالکان سلاح در امریکا (GOA) در مخالفت با اوباما برای اعلام قانون جدید کنترل سلاح در این کشور گفت: رئیس جمهوری و دموکرات ها مرتکب اشتباه بزرگی شدند. پرت که جمهوریخواه است به یورونیوز گفت: رئیس جمهوری بدین شکل نمی تواند حکم صادر کند. حکم اجرایی اوباما استفاده نابجا از قدرت است و از منظر قانون اساسی، رئیس جمهوری نمی تواند این کار را انجام دهد. مدیر سازمان مالکان سلاح در امریکا افزود: رئیس جمهوری و دموکرات ها اشتباه بزرگی مرتکب می شوند، اما من نمی خواهم خیلی مانع آنها شوم.