آرشیو دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۶۱۳۴
ایران زمین
۱۴
بزرگداشت

بزرگداشت پزشک دوستدار محیط زیست در گنبدکاووس

نغمه عقیلی

گرگان- هشتاد و چهارمین سالروز تولد دکتر «غلامعلی بسکی» پزشک دوستدار محیط زیست ایران شنبه 3 بهمن ماه در گنبدکاووس برگزار شد.

«محمد درویش» مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست که در این مراسم حضور داشت، از دکتر بسکی به عنوان یکی از حافظان منابع آب وخاک کشور نام برد و افزود: چند دهه تلاش های دکتر بسکی در حفظ و توسعه محیط زیست ایران قابل قدردانی است و همه باید برای ادامه راه ایشان و تربیت دکتر بسکی های دیگر تلاش کنیم. یک روز برای گرامیداشت دکتر بسکی کافی نیست بلکه باید روحیه حفاظت از محیط زیست ایشان در جامعه تقویت شود و ترویج فرهنگ وقف در حوزه محیط زیست یکی از راهکارهای حفظ و ماندگاری منابع طبیعی کشور است که باید بیش ازپیش توجه شود.

دکتر بسکی معروف به «بابا بسکی»، پزشک و هوادار محیط زیست در سال 1310 در سبزوار به دنیا آمد. پدرش از روستای «بسک ششتمد» بود. وی پس از به پایان رساندن تحصیلات ابتدایی به تهران رفت و توانست در سال 45با درجه دکترای تخصصی جراحی زنان و زایمان از دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ التحصیل شود. وی سپس به عنوان پزشک جراح به گنبدکاووس رفت و در همان سال ورود خویش به این شهر، بیمارستان و زایشگاه دکتر بسکی را بنا نهاد.

دکتر بسکی از سال 49 به علت ابتلابه سرطان زندگی شهری را رها کرد و تصمیم گرفت در جنگل گلستان اقامت گزیند. وی به مدد کوهپیمایی های زیاد در میان جنگل ها و دره های پر درخت و پر از چشمه سار، خلق و خوی طبیعت دوستی را دریافت.

وی بسیاری از اموال خود را صرف امور خیریه کرده است. احداث بیمارستان و زایشگاه دکتر بسکی در شهرستان گنبدکاووس، ساخت مدرسه تیزهوشان و خانه ریاضی گلستان، راه اندازی سرای گاندی ویژه کودک تیزهوش روستایی و احداث خوابگاه دانش آموزی بخشی از کارهای این دوستدار طبیعت است.

«رویا کاوه» مدیرعامل موسسه «سبز گامان بسکی» در خصوص دیگر فعالیت های دکتر بسکی، افزود: پژوهشکده علمی دکتر بسکی در چهار طبقه در گنبدکاووس در دست ساخت است و همچنین پیش دبستانی سرزمین سبز با هدف آموزش های محیط زیستی سال آینده توسط بنیاد دکتر بسکی راه اندازی می شود.