آرشیو یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۶۱۳۹
شوک امروز
۱۲

فرود اضطراری 2 هواپیما به خاطرویروس مرگبار زیکا

گروه شوک: با توجه به تهدید ویروس «زیکا» بر سلامت مردم، در دو روز پایان هفته گذشته دو هواپیما با بروز علائم و نشانه های این بیماری در میان مسافران و خدمه پروازی مجبور به فرود اضطراری شدند.

در پرواز اول، هواپیما از لندن به لس آنجلس در حال پرواز بود که لحظاتی پس از پرواز در فرودگاه هیتروی لندن مجبور به فرود اضطراری شد. پنجشنبه 8 بهمن نیز یک هواپیمای دیگر از ریودوژانیرو به میامی در پرواز بود که با بیمار شدن 3 خدمه پروازی و یکی از مسافران با فرود اضطراری در فرودگاه برزیلیای برزیل بر زمین نشست. به گفته کارشناسان شرایط بیماران هر دو پرواز یکسان بوده و همگی تحت مراقبت پزشکی قرار گرفته اند.

واکسن مبارزه با ویروس مرموز «زیکا» تا 8 ماه دیگر مورد آزمایش قرار می گیرد.

با شیوع گسترده و سریع این ویروس در قاره امریکا بویژه امریکای لاتین و برزیل و رسیدن آن به خاک اروپا مقام های امریکایی برای ساخت واکسن مقابله با این ویروس ضرب الاجل تعیین کردند.«زیکا» که با نیش یک حشره محلی به انسان منتقل می شود در مبتلایان هیچ علائمی را بروز نمی دهد اما بر مغز جنین زنان باردار اثرات مخربی می گذارد و سبب می شود نوزادان ناقص الخلقه ای به دنیا بیایند.

به گفته متخصصان پزشکی با توجه به اینکه این ویروس آرام و بی صدا قربانی می گیرد تا به حال واکسن آن ساخته نشده است اما با شیوع گسترده آن سرعت عمل بیشتری برای ساخت آن به چشم می خورد.

یک متخصص بیماری های ویروسی در این باره گفت: «تولید این واکسن بسیار ساده است و می تواند در مدت کوتاهی در حجم گسترده ای پخش شود.»

ویروس زیکا در چند ماه گذشته بیشترین تلفات را در برزیل داشته و بتازگی 31 مورد از تلفات نیز در امریکا دیده شده که همین امر مقام های این کشور را برای مقابله با این ویروس خطرناک به تکاپو انداخته است.