آرشیو شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۲۵۱۹
جهان
۸

گشایش دفتر نمایندگی کردهای سوریه در مسکو

مذاکره برای استقلال

کردهای سوریه که خواهان استقلال هستند در مسکو دفتر نمایندگی باز کردند. این نهاد «نمایندگی دیپلماتیک رسمی» نیست، اما کردهای سوریه این را گامی به سوی مذاکره برای استقلال از دمشق می بینند. این در حالی است که انتظار می رود دفاتر مشابهی در برلین و پاریس نیز گشوده شود. به گزارش روزنامه انگلیسی «تلگراف»، کردهایی که خواهان استقلال و جدایی از سوریه هستند این دفتر را برای «تحکیم بیشتر روابط با روسیه» و «آمادگی» برای جدایی از سوریه بعد از پایان جنگ افتتاح کردند.

«سینام محمد»، نماینده کانتون های خودمدیریت دموکراتیک غرب کردستان در اتحادیه اروپا در مراسم گشایش این دفتر گفت: «امروز از نظر سیاسی و دیپلماسی روزی تاریخی برای مردم کرد است.» او اضافه کرد: «برای زمانی بسیار طولانی ما کردها نمی توانستیم خواسته های سیاسی خود را در جهان دنبال و محقق کنیم. این دفتر گامی برای دیده شدن و شنیده شدن است».

طبق این گزارش، دفتر نمایندگی کردهای سوریه در منطقه سفارتخانه های خارجی در مسکو قرار دارد. با این حال، این دفتر نمایندگی به شکل رسمی یک «دفتر نمایندگی دیپلماتیک» محسوب نمی شود. مقامات مسکو تاکید کردند که این دفتر فعلانقشی مشابه یک «سازمان غیردولتی» ایفا خواهد کرد، اما باید گفت آغاز به کار دفتر کردهای سوریه در مسکو، بار دیگر آتش اختلاف و تنش میان ترکیه و روسیه را شدت بخشید. همچنین هم زمان با گشایش دفتر کردها در مسکو، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، با انتقاد از رویه ترکیه در قبال کردهای سوریه، گفت: «سیاست های تفرعن آمیز ترکیه در قبال گروه های مختلف از جمله کردهای سوریه، آنکارا را منزوی کرده است».