آرشیو یکشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۴، شماره ۳۴۷۱
اقتصاد
۵
بازار

افزایش قیمت طلا، کاهش نرخ دلار

نخستین روز هفته مجددا با افزایش قیمت طلاهمراه شد و در طرف دیگر بازار، نرخ دلار کاهش یافت. این روند از سه هفته اخیر آغاز شده و کماکان ادامه دارد.

در این میان رییس کل بانک مرکزی شائبه افزایش قیمت ارز را در روزهای پایانی سال، رد کرد و گفت: دلیلی برای افزایش نرخ ارز در روزهای پایانی سال وجود ندارد. اما در مورد افزایش قیمت طلا، عمده اظهارنظرها معطوف به تغییرات جهانی قیمت طلااست.

روز گذشته، شنبه، در نخستین روز کاری هفته، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، با کاهش هزار تومانی قیمت، 988 هزار تومان خرید و فروش شد. لازم به ذکر است در میان انواع مسکوکات و طلادر ایران، تنها سکه طرح جدید با کاهش قیمت رو به رو شد.

همچنین بهای هر سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با افزایش چهار هزار تومانی، 987 هزار تومان مبادله شد.

هر نیم سکه و ربع سکه به ترتیب 499 هزار تومان و 269 هزار تومان ارزش گذاری شدند که نشان دهنده افزایش سه هزار تومانی هر دوی آنها است. هر سکه یک گرمی نیز، در نخستین روز هفته با نرخ 185 هزار تومان خرید و فروش شد که به معنای عدم

تغییر قیمت آن نسبت به روز آخر هفته گذشته است.

در بازارهای جهانی نرخ اونس طلاکاهش قیمت اندکی را تجربه کرد. روند افزایش قیمت اونس طلا، از ابتدای سال 2016 برای بسیاری نگران کننده بوده که البته در یک هفته اخیر، بهای اونس به ثباتی نسبی رسیده و به نظر می رسد همین امر هم برای فعالان بازار طلا، تا حدودی دلگرم کننده است. به هر روی هر اونس طلادر بازارهای جهانی با کاهش پنج دلاری، هزار و 227 دلار به دست متقاضیان رسید. مثقال طلا435 هزار و 200 تومان و هر گرم طلای 18 عیار نیز، صد هزار و 370 تومان در بازار دست به دست شد.

در سوی دیگر بازار، هر دلار امریکا به قیمت سه هزار و 471 تومان معامله شد که این به معنای کاهش 12 تومانی قیمت آن نسبت به آخرین روز هفته گذشته است. همچنین هر یورو با افزایش 10 تومانی، سه هزار و 919 تومان معامله شد. هر پوند انگلیس و درهم امارات به ترتیب پنج هزار و 27 تومان و 946 تومان دست به دست شدند. همچنین بهای هر لیر ترکیه نیز هزار و 181 تومان اعلام شد.