آرشیو چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴، شماره ۴۴۹۴
رسانه: فرهنگ و هنر
۷

پیشخوان

ماجرای مردی که در برابر تانک ها ایستاد

نمایشنامه «چیمریکا» نوشته لوسی کرک وود با ترجمه هانیه رجبی منتشر شد. لوسی کرک وود متولد 1984، از نسل جدید نمایشنامه نویسان بریتانیایی است که در آثار خود به بررسی مسائل جهان معاصر و آثار و تبعات آن بر حیات انسان ها می پردازد.

نگاهی به خط سیر آثار این نویسنده، نشانگر کشمکش های ذهنی اوست: جنگ، خشونت، سیاست، فریب، برده داری جنسی و... او سال 2005 نخستین نمایشنامه اش را نوشت و در آن بازی کرد. چیمریکا، آخرین نمایشنامه او، روایت یک عکس است؛ عکس مردی که در پس گذار از فراز و فرودی طولانی، در میدان تیان آن من، مقابل تانک ها ایستاد و در تاریخ ثبت شد. روایت سوژه چینی و عکاس آمریکایی که زندگی شان همچون نام نمایشنامه، آنچنان در هم تنیده می شود که دیگر از هم قابل تشخیص نیستند.

انتشارات افراز این کتاب را در 192 صفحه با تیراژ 1100 نسخه و بهای 13500 تومان منتشر کرده است.

چهارمین زندگینامه استر

نخست، همه چیز زنده بود. کوچک ترین اشیا، قلب تپنده و نام داشتند. قیچی ها راه می رفتند، تلفن ها و کتری ها پسر عمو بودند و چشم ها و عینک ها برادر.

سطح گرد ساعت دیواری شکل صورت انسان بود. هر دانه نخودفرنگی در کاسه شخصیتی متفاوت داشت و نرده های جلوی ماشین والدینت دهانی خندان بودند. «کپسول زمان» (2013) چهارمین زندگینامه پل استر است که در سه بخش به بازنمایی ذهن کودکی او و وارسی جغرافیای درونش در انزوا می پردازد. کمتر نویسنده ای حاضر است احساسات شخصی اش را این گونه با جزئیات بیان کند.

این کتاب با خرید حق انتشار از سوی نشر افق منتشر شده است.