آرشیو چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴، شماره ۴۴۹۴
حوادث
۱۵

معامله قاچاقچی عتیقه با ماموران مخفی پلیس

قاچاقچی اشیای عتیقه زمانی که برای فروش محموله 700 میلیونی در محل قرار حاضر شد، نمی دانست خریداران، ماموران مخفی پلیس هستند.

به گزارش جام جم، اوایل بهمن امسال ماموران اداره اطلاعات و امنیت شهرستان کردکوی استان گلستان اطلاع یافتند افرادی در زمینه قاچاق میراث فرهنگی و اشیای عتیقه فعالیت دارند و می خواهند بزودی محموله ای از اشیای عتیقه را از کشور خارج کنند. ماموران برای دستگیری این دو قاچاقچی میراث فرهنگی عملیات خود را آغازکردند تا این که روزهای پایانی هفته گذشته رد آنها را در خانه ای در شهرستان گالیکش استان گلستان به دست آوردند.

ماموران تصمیم گرفتند به جای خریداران واقعی وارد عمل شوند. به این ترتیب که به عنوان خریدار به یکی از قاچاقچیان میراث فرهنگی نزدیک شده و ادعا کردند قصد خرید اشیای عتیقه به ارزش 700 میلیون تومان را دارند. دو روز قبل که متهم برای فروش اشیای عتیقه در محل قرار حاضر شد، ماموران او را دستگیر کردند.

متهم در بازجویی ها اعتراف کرد او و همدستش، اشیای عتیقه و زیر خاکی را در خانه پدرزنش پنهان کرده و قصد داشتند اشیای عتیقه و زیر خاکی را 700 میلیون تومان بفروشند. حتی تعدادی از خریداران می خواستند اشیای عتیقه را از کشور خارج کنند. با اعتراف این متهم، روز بعد همدستش که در خانه ای در شهرستان گالیکش پنهان شده بود نیز دستگیر شد. در بازرسی از این خانه 754 قلم اشیای زیرخاکی از جمله گرز، انگشترهای گبری، سکه های قدیمی، سکه های نقره، ظروف مفرغی، وسایل جنگی، پیکان و سرنیزه کشف شد.

سرهنگ علی اکبر جاویدان، جانشین فرمانده انتظامی استان گلستان در این باره گفت: متهم پس از انتقال به اداره پلیس، گفته های همدستش را تائید کرد. این در حالی بود که اموال کشف شده در اختیار کارشناسان اداره میراث فرهنگی قرار گرفت و پس از بررسی معلوم شد اموال عتیقه و زیرخاکی اصل و مربوط به دوران اسلامی، اشکانی و سلجوقی بوده و قدمت آن 1000 سال است.