آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴، شماره ۶۱۷۰
ایران زمین
۱۴

بهانه چینی ها، ساخت متروی اهواز را به تاخیر انداخت

به دلیل تعطیلی 8 ماهه طرح متروی اهواز، این کلانشهر از 850 میلیارد ریال اعتبار امسال مترو محروم شد.

«عباس هلاکویی» مدیرعامل سازمان قطارشهری اهواز با تاکید بر تعیین تکلیف هر چه سریع تر طرح متروی اهواز در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: پیمانکار چینی قطارشهری اهواز کارگاه را بیش از 8 ماه تعطیل کرده و برای ادامه کار بهانه می آورد. فسخ قرارداد و خلع ید این شرکت چینی چند ماه است که در حال پیگیری است ولی به خاطر مسائل حقوقی با احتیاط پیش می رویم.توقف طرح، دلایل کافی برای فسخ قرارداد را فراهم می کند.

وی اعتبارات امسال قطارشهری اهواز را یک هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: از زمان تعطیل بودن این طرح، سازمان مدیریت و برنامه ریزی اختصاص اعتبارات را متوقف کرده و تنها 150 میلیارد ریال را اختصاص داده است. شهریور امسال وزیر کشور در نامه ای موافقت خود را با خلع ید پیمانکار به دلیل آنچه ناتوانی از ادامه طرح عنوان شده اعلام کرد، اما استاندار خوزستان به دلیل شرایط اهواز خواست که مهلت بیشتری به پیمانکار داده شود و اکنون منتظر تعیین تکلیف این طرح هستیم. رها کردن کارگاه از سوی پیمانکار، خلاف قرارداد است و در هیچ کجای قرارداد نوشته نشده در صورت ابلاغ نشدن اعتبار پیمانکار می تواند طرح را متوقف کند، بلکه باید کار را ادامه داده و آن را به فهرست مطالبات خود اضافه کند.

مدیرعامل متروی اهواز تصریح کرد: پیشرفت این طرح همان 27 درصد گذشته و در این چند ماه هیچ پیشرفتی نداشته است.هم اکنون 300 نفر در بخش های حراست، امور اداری و دستگاه تونل زنی مشغول به کار هستند.

گفتنی است، مجری متروی اهواز یک شرکت چینی است که در سال 85 کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را 5ساله به اتمام برساند اما این طرح اکنون تنها 27 درصد پیشرفت دارد.آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان امسال اعلام شده و قرار بود گام نخست آن (6 ایستگاه میدان فرودگاه تا مصلی) به بهره برداری برسد. نارضایتی مسئولان خوزستان و معاون عمرانی وزیر کشور از پیشرفت متروی اهواز به حدی بوده که مرداد معاون عمرانی استاندار خوزستان و مدیرعامل این طرح، اعلام کردند، قصد خلع ید پیمانکار را دارند.