آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴، شماره ۶۱۷۰
بین الملل
۲۰
آسیا

کره شمالی؛ امریکا را تهدید هسته ای کرد

همزمان با آغاز مانور نظامی مشترک نیروهای امریکا و کره جنوبی، کره شمالی این دو کشور را به حمله هسته ای تهدید و در بیانیه ای دستور «حمله پیشگیرانه اتمی برای اجرای عدالت» صادر کرد.

مانور مشترک نظامی امریکا و کره جنوبی همواره تنش زا بوده اما این بار به دلیل آزمایش بمب هیدروژنی و موشک دور برد از سوی کره شمالی و موضع گیری های جدی جامعه بین الملل علیه پیونگ یانگ و تصویب تحریم های جدید علیه این کشور در شورای امنیت بر حساسیت اقدامات تحریک آمیز طرف ها از جمله مانور نظامی امریکا و کره جنوبی افزوده شده است. کره شمالی این مانور جنگی کره جنوبی و امریکا را تمرینی برای اشغال خود می بیند. سئول و واشنگتن نیز هدف اصلی از انجام این مانور را مقابله با اقدامات جنگ هسته ای و پاسخ به تهدیدهای کره شمالی اعلام کرده اند. سال گذشته نیز کره شمالی تهدید کرده بود واشنگتن را به «دریای آتش» تبدیل می کند اما کارشناسان تردید دارند، کره شمالی توان سوار کردن کلاهک هسته ای روی موشک هایش را داشته باشد.وزارت دفاع کره جنوبی به پیونگ یانگ هشدار داده است «هر گونه بی احتیاطی از جانب کره شمالی باعث ویرانی خود این کشور خواهد شد.»در مانور مشترک نظامی امریکا و کره جنوبی که «عقاب جوان و راه حل کلیدی» نامیده شده، حدود 300 هزار نیروی نظامی کره جنوبی و 15 هزار نیروی امریکایی شرکت دارند و بزرگ ترین عملیات از نوع خود به حساب می آید.

این مانور چند روز پس از تصویب تحریم های تازه سازمان ملل متحد علیه کره شمالی برگزار می شود. کره شمالی در واکنش به این تحریم ها، هدف از تولید سلاح های نظامی اش را مقاصد «پیشگیرانه» اعلام کرد و چندین موشک کوتاه برد به جانب دریا شلیک کرد. کره جنوبی نیز در پی این شلیک ها به همسایه شمالی خود هشدار داد با اقداماتی از این دست تیشه به ریشه خود نزند.