آرشیو شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴، شماره ۴۵۰۲
ایران
۱۱

تراز آب دریاچه ارومیه پس از 15 سال مثبت شد

سطح تراز آب دریاچه ارومیه این هفته به 64/1270 متر بالاتر از سطح آب های آزاد رسیده که این سطح تراز در مقایسه با هفته مشابه سال گذشته یک سانتی متر افزایش ارتفاع آب را نشان می دهد.

به گزارش ایرنا، طی 15 سال گذشته سطح آب دریاچه ارومیه همواره در مقایسه با سال قبل تر کاهش داشته ولی در 20 اسفند 94 پس از 15 سال سطح تراز آب دریاچه ارومیه مثبت شده است.

همچنین در مقایسه با سطح تراز دریاچه ارومیه در 31 شهریورامسال و پایان سال آبی گذشته که تراز دریاچه به 08/1270 متر کاهش یافته بود، تراز کنونی دریاچه 54 سانتی متر افزایش یافته است.

پیش بینی می شود با گرم شدن هوا که به ذوب برف موجود در ارتفاعات منجر می شود و با ادامه بارندگی های بهاره، جریان آب ورودی به دریاچه ارومیه افزایش یافته و موجب افزایش سطح آب دریاچه خواهد شد.

در حال حاضر مساحت عرصه آبی دریاچه ارومیه به بیش از 2000 کیلومتر مربع رسیده این در حالی است که در ابتدای سال آبی جاری در مهرماه امسال، میزان مساحت دریاچه به 537 کیلومتر مربع کاهش یافته بود. روند افزایش آب در دریاچه طی فصول پاییز تا اواسط بهار یک روند طبیعی بوده و به دلیل بارش برف و باران میزان آب وارده به دریاچه افرایش پیدا می کند.

دریاچه ارومیه بزرگ ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان است که در 19 سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شده و از پهنه 5700 کیلومتری آن در اوایل پاییز امسال فقط حدود 10 درصد باقی مانده بود و با تداوم این تهدید، این دریاچه هم اکنون در وضعیت بحرانی قرار دارد.