آرشیو شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۴۵۰۷
جامعه
۱۳

سالمندان زیاد می شوند امکانات نه

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان این که شیب سالمندی در کشور تند شده است، تاکید کرد: باید دستگاه ها و گروه های مرتبط با سالمندی همت کنند و دیرهنگام به سامان دادن این شیب تند نیندیشند.

محمود اسلامیان در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت های تحقق مفهوم سالمندی پویا اظهار کرد: اگرچه چند صباحی است که در نهادها و مجامع مرتبط با افراد سالمند سخن از سالمندی پویا تکرار می شود، اما هنوز مقدمات و پیش نیازهای نظری، حقوقی و مهم تر از همه پیش نیازهای اجتماعی و اقتصادی این مفهوم در کشور فراهم نشده است.

وی عنوان کرد: براساس منابع و گزارش هایی که در این حوزه منتشر شده، سالمندی پویا، فرآیند بهینه سازی فرصت ها برای سلامت، مشارکت و امنیت به منظور افزایش کیفیت زندگی افراد رو به سالمندی است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: سالمندی پویا یعنی کمک به مردم به گونه ای که هرچه مسن تر می شوند، مسئول زندگی خود باشند و نقش فعالی در اقتصاد و جامعه داشته باشند. برآورد می شود بین سال های 2010 و 2060 تعداد افراد بیش از 65 سال در جهان از 4/17 به 5/29 درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: همچنین تعداد افراد بیش از 80 سال تقریبا سه برابر شده و به 12 درصد خواهد رسید. بنابراین در سال های پیش رو تعداد سالمندان (و نه فقط نسبت و سهم آنها) در جوامع مختلف افزایش خواهد یافت.