آرشیو چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۶۱۸۸
اقتصادی
۷
نگاه

روند مناسب اجرای برجام

غلامرضا حیدری کردزنگنه (رئیس اسبق سازمان خصوصی سازی)

در مدت اجرای 3 ماهه برجام شاهد تحولات خوبی در صنعت و اقتصاد کشور بوده ایم. نباید انتظار داشته باشیم فضایی که طی 12 سال تحریم شدید بین المللی علیه ایران به وجود آمد را در کوتاه مدت بتوانیم تغییر دهیم.

باز شدن سوئیفت، گشایش ال سی، قراردادهای مختلف سرمایه گذاری و تعاملات اقتصادی با کشورهای مختلف دنیا در زمره مواردی است که در کوتاه مدت انجام شده و نتایج بلند مدت آن هم از مدتی دیگر قابل مشاهده است. ضمن اینکه اقبال خوب بنگاه های اقتصادی بین المللی و همچنین کشورهای پیشرفته دنیا برای تعامل اقتصادی با ایران که به وضوح در سفرهای خارجی مقامات دولتی و همچنین سفرهای انجام شده به ایران مشاهده شده است را می توان نشانه خوبی برای دوران تحول اقتصادی مثبت ایران دانست. آزادسازی ها بتدریج در حال تحقق کامل است، اموال و پول های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف دنیا در حال آزاد شدن است و باید برای تحقق کامل نتایج اقتصادی برجام کمی صبر کرد و به بخش های مختلف اقتصادی دولت فرصت داد.

طبیعی است که نباید منتظر حل کامل یک مشکل چندین ساله به صورت یک شبه بود. گشایش های اقتصادی که در نتیجه برجام حاصل شده است شاخص های کلان اقتصادی را در کوتاه مدت تحت تاثیر قرار می دهد. بویژه در زمینه بهبود فضای کسب و کار، اشتغال آفرینی، خروج از رکود، مهار تورم و ثبات در بازار پولی و مالی بزودی تحولات بسیار مثبتی رخ خواهد داد.