آرشیو پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۵، شماره ۶۱۸۹
صفحه آخر
۲۴
آیین

به بهانه «لیلئ الرغائب»؛ نخستین پنجشنبه ماه مبارک رجب

شب آرزوها

حجت الاسلام محمدرضا نوراللهیان (پژوهشگر علوم اسلامی)

رجب ماه بارش رحمت الهی که آغاز می شود دارای چنان موقعیتی از منظر زمانی است که به حرمت ورود این میهمان عزیز صلح و آرامش باید فراگیر شود و خشونت و جنگ در آن حرام است. همان گونه که از کنار لحظه ها نباید بی تفاوت گذشت، در ایام روزگار گاه فرصت های ویژه وجود دارد که نفحات رحمانی و نسیم بهشتی می وزد و نفوس مستعد این نسیم را در فضای جامعه استشمام می کنند و پیامبر اکرم اسلام(ص) فرمود: (الافتعرضوالها) خود را در معرض این نسیم روحبخش قرار دهید.

اگر در روایات، آمده است که رجب ماه بزرگ خداست و ماه دعا و نیایش است و در هر شب این ماه فرشته ای تا صبح ندا می دهد؛ خوشا به حال آنها که در این ساعات طولانی شب برمی خیزند و مراتب بندگی و تسبیح الهی بجای می آورند و ذات الهی به بنده ها پیام می دهد برخیزید، همنشین من شوید تا من، همنشین شما شوم، این ماه ماه من است و بنده بنده من و رحمت رحمت من است هرکس مرا در این ماه بخواند اجابت می کنم و خواسته های او را برمی آورم. پس سالکان الهی و شیفتگان جمال یار و خلوت با آفریدگار در این ماه فرصتی طلایی دارند و نیز بر فضیلت این ماه میلاد مولود کعبه امام علی ابن ابیطالب علیه السلام، بها و ارزشی فوق العاده افزوده، جالب است بدانیم از بهترین زمان های این ماه شب جمعه نخست ماه لیلئ الرغائب است؛ یعنی امشب.

لیلئ الرغائب شب آرزوهاست، شبی است که رغبت صالحان به آنچه در نزد پروردگار است از همیشه بیشتر است و فضای معنوی این شب چنان دارای ویژگی خاصی است که بندگان الهی جرات می یابند آرزوهای بلند و اساسی برای صلاح و اصلاح خود و جامعه داشته باشند. ملت قدرشناس ایران، با مغتنم شمردن امشب برای صلح جهانی و وحدت جهان اسلام و عزت ایران، دعا می کنند که همان گونه که کشور را بهار دلپذیر امسال با نشاط کرده است. با برآوردن آرزوهای شایسته بندگانش، دل ها را خداوند متعال شاد و آرام و پر سرور فرماید.