آرشیو دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۲۷
ورزشی - اخبار کشور
۹

رئیس سازمان انتقال خون ایران: مراکز اهدای خون زیر 15 هزار واحد دریافتی تعطیل می شوند

رئیس سازمان انتقال خون ایران از تعطیلی واحدهای انتقال خونی که کمتر از 15 هزار واحد خونی در سال دریافت می کنند، خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر پورفتح الله در جمع خبرنگاران قم عنوان کرد: خوشبختانه امروز در کشور مشکلی در زمینه کمبود خون نداریم و 27 واحد خون به ازای هر هزار واحد دریافت می شود.

رئیس سازمان انتقال خون با بیان اینکه امروز مدیریت خون بیمار امر بسیار مهمی است، افزود: کشورهای توسعه یافته در حال اجرای برنامه های مدیریت خون بیمار هستند چرا که این روش از نظر اقتصادی و سلامت بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: امروز شاخص خودکفایی در زمینه اهدای خون در کشور وجود دارد و در هیچ واحد بیمارستانی کمبود خون نداریم و این امر موجب شده تا ایجاد واحدهای انتقال خون را کاهش و به افزایش کیفیت پردازیم.

پورفتح الله ادامه داد: 52 درصد اهداکنندگان خون به صورت مستمر خون خود را اهدا می کنند و در سال گذشته 2 میلیون و 300 هزار واحد خونی از سوی مردم اهدا شد که 500 هزار واحد خونی آن مربوط به اهداکنندگان مستمر است که سالی دوبار مبادرت به اهدای خون می کنند.

وی بیان داشت: در سال 2015 سازمان بهداشت جهانی گزارشی منتشر کرد که براساس آن ایران موفق شد با جمع آوری پلاسماهای مازاد بر مصرف، آن را به شرکت های تولید دارو ارسال کند که در سال گذشته 170 هزار لیتر پلاسمای بازیافتی جمع آوری شد.

رئیس سازمان انتقال خون ایران گفت: ایران و برزیل کشورهایی هستند که پلاسمای مازاد واحدهای خون را جمع آوری و برای تامین داروهای مشتق از پلاسما استفاده می کنند که این امر سیزده میلیون دلار برای کشور ارزش ریالی داشته است.

وی در ادامه با بیان اینکه بانک های خون بیمارستان ها وضعیت مناسبی ندارند افزود: یکی از دلایلی که منجر به این وضعیت نابسامان در بانک های خون بیمارستان ها شده، آن است که فرآورده های خونی به صورت رایگان در اختیار بیمارستان ها قرار می گیرد و این امر موجب شده است تا بیمارستان ها انگیزه ای برای نگهداری صحیح خون نداشته باشند. وی افزود: مراکز اهدای خونی که سالانه زیر 15 هزار واحد خون دریافت می کنند تعطیل خواهند شد و به جای آن سامانه های سیار در آن مناطق راه اندازی می شود.