آرشیو پنجشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۲۱۳۳۰
اخبار کشور
۳
اخبار ادبی و هنری

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی: عملکرد «خانه کتاب» انحصار طلبانه است

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، ضمن انتقاد از انحصار طلبی «خانه کتاب» گفت: اگر فروش کتاب های جبهه روشنفکری به اندازه فروش تنها دو کتاب جبهه انقلاب بود، گوش فلک را کر می کردند!

میثم نیلی، در نشست خبر مجمع ناشران انقلاب اسلامی، اظهار داشت: پرخواننده ترین کتاب ها در یک سال گذشته از جنس فرهنگ و اندیشه اسلامی بوده اند. این نشان می دهد که به رغم میل کسانی که می خواهند القا کنند که این نوع نگاه دچار قدمت و کاستی شده، اما واقعیت چیز دیگریست. برای مثال سه کتاب پرفروش سال گذشته هر سه مربوط به جبهه انقلاب اسلامی بوده اند که حداقل دو جلد آن مربوط به حوزه فرهنگ جهاد و دفاع مقدس شده اند.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی همچنین گفت: سال گذشته با اینکه بیش از 100 کتاب فروشی تعطیل شدند، اما ناشران انقلاب اسلامی موفق شدند که تعداد ویترین ها و فروشگاه های کتاب را افزایش دهند و در همین راستا چند کتاب فروشی تاسیس کردند. همچنین ناشران مومن و انقلابی اهتمام ویژه ای در استفاده از کاغذ ایرانی داشتند. آن ها در حوزه بین الملل و ترجمه آثارشان نیز تجربیات خوبی داشتند و در داخل کشور نیز کتاب هایشان چه در بخش دولتی و چه در بخش غیردولتی جوایزی را کسب کرد.

نیلی افزود: با هماهنگی مرکز رسانه ای شیرازه و رسانه های جبهه انقلاب و رسانه ملی تبلیغات دو کتاب به صورت جدی دنبال شد که یکی از آن ها کتاب خواندنی ها و دومی دختر شینا بود که تیراژ این کتاب ها به بیش از 100 هزار نسخه رسید. در صورتی که اگر جریان روشن فکری همچنین عدد و رقمی در فروش کتاب هایش داشت، حتما گوش فلک کر شده بود.

او در پایان سخنانش خانه کتاب را انحصارطلب خواند و در این زمینه گفت: وظیفه ثبت کتاب بیش از 20 سال است که به عهده وزارت ارشاد است و بعد از آن این وظیفه به خانه کتاب سپرده شد که این وظیفه در طول این سال ها به درستی انجام نشده و خانه کتاب برعکس ماموریت خود عمل می کند.

او گفت: خانه کتاب یکی از گره های کور ترویج کتابخوانی است که باید اصلاح شود و ما این را از وزارت ارشاد می خواهیم.

نیلی افزود: در یکی دو سال اخیر خانه کتاب به سمت انحصارطلبی در اطلاعات و عدم بهره وری و تبدیل شدن به رقیبی برای بخش خصوصی حرکت کرده است.