آرشیو یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۲۰۲
ایران زمین
۱۴

ایران و مردم

خطر نابودی تاریخ در هرمزگان، کرمان و یزد

اجرای طرح سامانه انتقال آب از خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور که بدون انجام مطالعات فرهنگی - تاریخی شروع شده، صدمات زیادی به آثار تاریخی هرمزگان، کرمان و یزد وارد کرده و تهدیدی جدی برای محوطه های تاریخی آن به شمار می رود.

به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری «علیرضا سرداری»، مسئول بخش نجات بخشی پژوهشکده باستان شناسی، در این باره گفت: اجرای این طرح درهرمزگان، کرمان و یزد توسط شرکت، تامین و انتقال آب خلیج فارس بدون انجام مطالعات فرهنگی- تاریخی برخلاف آیین نامه مدتی است که بدون هیچ گونه مجوز و موافقت سازمان میراث فرهنگی آغاز شده است.

براساس گزارش های محلی رسیده از استان های هرمزگان و کرمان، این طرح تاکنون باعث تخریب وتهدید برخی از آثار تاریخی شده و متاسفانه تذکرات یگان حفاظت میراث فرهنگی نیز در این زمینه بی تاثیر بوده است.

585 پروژه نیمه تمام قابل واگذاری درهرمزگان

585 پروژه نیمه تمام مربوط به سال های گذشته در هرمزگان وجود دارد که در صورت واگذاری درآمد مناسبی برای استان خواهند داشت.

«مسعود دالمن»، سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری هرمزگان درگفت و گو با ایرنا با تشریح آخرین روند واگذاری پروژه های نیمه تمام دولتی، گفت: برای اجرای این تعداد پروژه نیمه تمام به 2هزارو 259میلیارد و 915میلیون ریال اعتبار نیاز است.وی از فاضلاب شهر بندرعباس به عنوان قدیمی ترین طرح عمرانی این استان نام برد که سال 67 شروع شده و طبق لایحه بودجه جاری، سال آینده به اتمام می رسد. پیشرفت واقعی این طرح تاکنون70 درصد بوده که با توجه به افزایش روزافزون جمعیت و مهاجرپذیر بودن بندرعباس تکمیل این طرح در اولویت قرار دارد.

آتش سوزی در باغ ها و مزارع روستایی عنبرآباد

بیش از 100 هکتار از باغ ها و مزارع روستای «کلجک» بخش «جبالبارز جنوبی» عنبرآباد استان کرمان در آتش سوخت.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، «محمدسالاری»، بخشدار جبالبارز جنوبی دراین باره گفت: به دلایل نامعلومی بیش از 100هکتار از باغ های مرکبات، نخیلات، جنگل ملی و مزارع کشاورزی این روستا عصر روز جمعه گذشته دچار آتش سوزی شد که به علت گستردگی پس از8 ساعت مهار شد. علت این آتش سوزی تاکنون مشخص نشده و کارشناسان مشغول بررسی و برآورد خسارت هستند.