آرشیو دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۳۵۳۳
جهان
۱۱
چهره ها - خبرها

سوچی خواستار «فضای کافی» برای پرداختن به مساله مسلمانان میانمار شد

آنگ سان سوچی، وزیر خارجه و چهره دموکراسی خواه میانمار در کنفرانسی مطبوعاتی با جان کری، همتای آمریکایی خود در میانمار خواستار «فضای کافی» برای پرداختن به مساله مسلمانان روهینجا شد.

به گزارش ایسنا، سوچی در این کنفرانس خبری گفت: واژگان احساسی، یافتن راه حل صلح آمیز و منطقی برای مشکلات ما را بسیار دشوار می کنند. تمام آنچه ما می خواهیم این است که مردم باید از مشکلاتی که ما با آن مواجه هستیم، آگاه باشند و به ما فضای کافی دهند تا تمامی مشکلات را حل کنیم.

سوچی در پاسخ به سوالی درخصوص واژه «روهینجا» که به مسلمانان میانمار گفته می شود و دولت جدید این کشور آن را ممنوع کرده، افزود: آنچه ما می خواهیم این است که از هر واژه ای که به این آتش دامن می زند، بپرهیزیم.

من تنها درباره یک واژه خاص صحبت نمی کنم. من درباره تمامی واژگانی صحبت می کنم که تفرقه آمیز هستند و موجب تفرقه بیشتر در (استان) راخین و جاهای دیگر می شوند. کری نیز در این کنفرانس خبری گفت که طی جلسه ای با سوچی درخصوص مسائل مربوط به مسلمانان روهینجا گفت وگو کرده است.

وی این مساله را بسیار حساس و تفرقه آمیز خواند. کری گفت: من می دانم که این مساله اینجا احساسات بسیاری را برمی انگیزد. آنچه حیاتی است این است که بر حل این مشکل متمرکز شویم تا توسعه و احترام به حقوق بشر را تقویت کنیم و به همه افراد عادی که در راخین و در سراسر میانمار زندگی می کنند، سود برسانیم.