آرشیو چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۲۱
فرهنگ و هنر
۲۲

مراسم رونمایی از کتاب «نشانه شناسی فیلم های مستند دفاع مقدس» برگزار شد

متن ها، حافظه تاریخی ما هستند

مراسم رونمایی از کتاب «نشانه شناسی فیلم های مستند دفاع مقدس» عصر دوشنبه سوم خرداد ماه 1395 مصادف با سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر با حضور «سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد» مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، «بهمن نامور مطلق» معاون سازمان میراث فرهنگی، «مسعود کوثری» مدیر انتشارات علمی- فرهنگی، «مرتضی رزاق کریمی» قائم مقام و معاون فرهنگی مرکز، «علیرضا قاسم خان» معاون پژوهشی مرکز، «علیرضا حسینی» عضو هیات مدیره انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند و جمعی دیگر از مستندسازان و علاقه مندان سینمای مستند، در سالن سینماحقیقت برگزار شد. در ابتدای این مراسم علیرضا قاسم خان با مروری بر فعالیت چند سال اخیر این واحد که منجر به انتشار کتاب هایی با مضامین مختلف سینمایی شد، خطاب به حضار گفت: ضرورت انتشار این کتاب و کتاب هایی از این دست بیش از هر چیز به دنیای رو به رشد سینمای مستند در ابعاد گوناگون خود باز می گردد. اکنون دیگر سینمای مستند چه در ایران و چه در نقاط جهان بلندگویی یک طرفه نیست و در تاملی پر تحرک با دیگر بخش های فکری و فرهنگی جهان قرار دارد.

3 کنش در خوانش آثار هنری

بهمن نامور مطلق که کتاب «نشانه شناسی فیلم های مستند دفاع مقدس» به اهتمام او منتشر شده است در سخنانی اظهار داشت: با توجه به اینکه وضعیت اعتباری دولت مساعد نبود و مدیران آرزوهای بلندی داشتند و دست شان از اعتبارات کوتاه بود، انتشار آثاری از این دست جای تشکر دارد. معاون سازمان میراث فرهنگی افزود: هیچ چیز به اندازه ادبیات و هنر به خود انسان نزدیک نیست و اثر هنری خلق شده توسط انسان هم برای کدگشایی نیازمند رویکردهای متفاوت است و به دلیل پیچیدگی هایی که وجود دارد، هر گروه از زاویه ای متفاوت با آثار هنری مواجه می شود.

کتابی قابل تامل

مسعود کوثری مدیر انتشارات علمی- فرهنگی نیز درباره انتشار کتاب «نشانه شناسی فیلم های مستند دفاع مقدس» گفت: کتاب منتشر شده بسیار قابل تامل است و مقالات از سر رفع تکلیف نوشته نشده اند. انتشار این کتاب جای ستایش دارد چون هنوز متن خوب راجع به سینمای مستند کم داریم، سینمای دفاع مقدس که جای خود دارد. خوشبختانه مقاله های منتشر شده کلید فهم مولفه های مهم آثار سینمای دفاع مقدس را در اختیار خواننده قرار می دهد.