آرشیو شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۵۲
ورزش - جهان
۱۱

فینال های لیگ قهرمانان در سن سیرو

دو تیم مادریدی رئال و اتلتیکو در شهر میلان ایتالیا یکی برای کسب یازدهمین جام و دیگری برای اولین قهرمانی تلاش خواهند کرد. اما در سه فینال قبلی در ورزشگاه 90 ساله سن سیرو چه اتفاقاتی رخ داده است.

اینتر؛ نخستین قهرمان مه آتزا

اینتری ها در شهر میلان و در فینال لیگ قهرمانان 1965-1964 دومین قهرمانی متوالی شان را جشن گرفتند. نراتزوری ها که البته بیشتر علاقه دارند به سن سیرو جوزپه مه آتزا بگویند با غلبه بر لیورپول حریف بنفیکا در فینال شده بودند. مدافع عنوان قهرمانی در حضور 89 هزار تماشاگر موفق شد در آن بازی با تنها گل هافبک برزیلی اش «ژائیر» عقاب های پرتغالی را شکست دهد. اینتر تنها تیمی است که موفق شده در 90 دقیقه قانونی بازی کار را تمام کند و جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

تنها قهرمانی فاینورد در سن سیرو

فاینورد هلند تنها یک مرتبه به فینال لیگ قهرمانان یا همان جام باشگاه های اروپای سابق رسیده و آن هم با قهرمانی در سن سیرو همراه شد.

سلتیک گلاسکو اسکاتلند حریف قدری برای فاینورد بود. دیدار دو تیم در 90 دقیقه با تساوی یک-یک خاتمه پیدا کرد. «تومی گمل» ابتدا اسکاتلندی ها را پیش انداخت، اما با گل «رینوس اسرایل» فاینورد بازی را به تساوی کشاند. در وقت های اضافه «اووه کینوال» سوئدی در دقیقه 117 با گلزنی اش هلندی ها را به جام رساند.

قهرمانی بایرن در فینال خاطره انگیز

حدود 15 سال پیش والنسیا تیمی قدرتمند داشت و حریفی سرسخت برای بایرن محسوب می شد. آنها با پیروزی برابر آرسنال و لیدز حریف بایرن شدند که منچستریونایتد و رئال مادرید را برده بود تا به سن سیرو برسد. دو پنالتی از «گایزکا مندیتا» و «اشتفان افنبرگ» بازی را در 90 دقیقه با تساوی یک-یک و البته در پایان 120 دقیقه هم با همین نتیجه به پایان برد. ضربات مرگبار پنالتی با درخشش «اولیور کان» لحظات خاطره انگیزی برای ژرمن ها رقم زد و این بایرنی ها بودند که با اوتمار هیتسفلد چهارمین قهرمانی شان در لیگ قهرمانان اروپا را جشن گرفتند تا برای دومین فصل متوالی در فینال، خفاش ها به نایب قهرمانی رضایت دهند.