آرشیو یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۵۳
سلامت
۱۳

المپیک ریو باید به تعویق بیفتد

150 دانشمند و کارشناس برجسته سلامت عمومی در جهان با انتشار نامه ای خطاب به سازمان بهداشت جهانی خواهان آن شده اند که به دلیل شیوع ویروس زیکا، المپیک ریودوژانیرو به تعویق بیفتد یا به جای دیگری منتقل شود.

به گزارش ایرنا به نقل از بی بی سی، این دانشمندان در نامه سرگشاده خود به سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده اند یافته های جدید درباره این ویروس، برگزاری المپیک در برزیل را به امری غیراخلاقی بدل می کند.

دکتر امیر عطاران، از دانشگاه اتاوا در کانادا که از تهیه کنندگان و امضاکنندگان این نامه است روز شنبه گفت: اگر قرار است مردم از همه کشورهای جهان به برزیل بیایند، طبیعی است بعضی از این افراد در معرض ویروس زیکا قرار خواهند گرفت و در بازگشت به کشورشان آن را به دیگران هم منتقل خواهند کرد. البته مدتی پیش کمیته بین المللی المپیک گفت شیوع بیماری زیکا در نقاطی از آمریکای جنوبی و مرکزی مانع برگزاری بازی های سال 2016 در ریو دوژانیرو، برزیل نخواهد شد.

آلودگی زنان باردار به ویروس زیکا باعث تولد نوزادانی با عارضه مغزی جمجمه کوچک (میکروسفالی) می شود. از ماه می سال گذشته (حدود یک سال پیش) که ویروس زیکا در برزیل مشاهده شد، رد آن در 20 کشور دیگر جهان نیز گرفته شده است.

برخی پژوهشگران هشدار می دهند ویروس زیکا ممکن است خطرناک تر از چیزی باشد که تاکنون تصور می شد.