آرشیو سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۳۵۴۵
هنر و ادبیات
۱۲

بیشترین لطمه را از نداشتن فرهنگ رعایت کپی رایت خورده ایم

بابک چمن آرا (ناشر و تهیه کننده موسیقی)

مشخص است که ما از رعایت نکردن کپی رایت لطمه زیادی خوردیم. چه من که ناشر و تهیه کننده هستم و چه مردم. طبیعتا وقتی من بدانم مسیری که می خواهم بروم چاله و چوله زیادی دارد، با ریسک بیشتری پیش می روم. در نتیجه کیفیت افت خواهد کرد و طبعا مردم هم به خاطر افت کیفیت ضرر می کنند و از آنجا که عرضه و تقاضا به شدت به هم وابسته است، پس این ضرر دوطرفه است.

یکی از کارهایی که می شود انجام داد، پی گرفتن قانونی این موضوع است اما من فکر می کنم ما بیشترین لطمه را از نداشتن فرهنگ رعایت کپی رایت خوردیم. خیلی از مردم نمی دانند وقتی دارند اثری را کپی می کنند، تخلفی را انجام می دهند و به وجود آمدن یک کمپین قطعا می تواند تاثیرگذار باشد.

نکته اینجاست که در گذشته نیز چنین کمپینی تشکیل شد اما کمپین اصول خودش را دارد. اینکه چند هنرمند 20ثانیه جلوی دوربین درباره معایب این موضوع حرف بزنند و فیلم ها هم پخش شود کمپین نیست. کمپین مجموعه ای از فعالیت هاست که با هدف خاص و زمانبندی مدیریت شده انجام می شود تا به ثمر برسد. برای داشتن کمپین باید همه جوانب آن را رعایت کنیم. باید اتاق فکر داشت. زمانبندی داشت و... باید دانست وظیفه من و شما و دیگران چگونه تعریف شده است. در غیر این صورت شکست خواهد خورد و باعث دلسردی خواهد شد.

فکر می کنم بخشی که در این سال ها از آن غافل بودیم و می تواند در این بخش کمک کند، اعتقادات مذهبی مردم است. کپی کردن عین دزدی و سرقت است. بزرگان ما که روی این موضوع تسلط دارند و توانایی بیان مذهبی آن را دارند می توانند کمک کنند. ما جامعه مذهبی هستیم. عمده مردم ما اعتقادات مذهبی عمیقی دارند و اگر از این طرق عمل کنیم به نظرم می تواند تاثیرات عمیقی بگذارد. در عین اینکه سیاست مدارها، هنرمندان، مسوولان و همه هم باید وظیفه خودشان را انجام بدهند. مگر ما در روزهای انتخابات با هم حرف نمی زنیم؟ در تاکسی، مترو، خیابان و همه جا. خب برای کپی رایت هم می شود این کار را کرد. اصلاکمپین یعنی همین. باید دغدغه شود و مردم با هم درباره اش بحث کنند.