آرشیو سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۶۰
صفحه اول
۱
یادداشت 1

عمل به منویات رهبری با قانونگذاری و نظارت موثر

دکتر حمیدرضا حاجی بابایی (نماینده مردم همدان در مجلس)

دیدار با رهبر معظم انقلاب شیوه معمول نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که در آغاز شروع به کار هر دوره از خانه ملت برای دریافت آخرین صحبت ها و نکات راهگشای ایشان و اتخاذ تصمیم مناسب برای اجرایی کردن آنها صورت می گیرد.

در دیدار اخیر نمایندگان مجلس با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، مطالبی از سوی ایشان مطرح شد که برخی از آنها با توجه به اهمیت موضوع پیش از این بارها از سوی ایشان بیان شده بود و البته برخی نکات هم حاوی مطالب تازه و نو بود. از جمله توجه به این نکته که ایشان از تلاش دشمن برای فعال کردن گسل های قومی، عقیدتی و جناحی سخن گفتند و وظیفه نمایندگان مجلس دهم را کوشش برای به نتیجه نرسیدن این طراحی دشمن دانستند.

با توجه به اهمیت راهکارهایی که از سوی رهبر معظم انقلاب ارائه شده، به نظر می رسد برای اجرایی شدن اهداف مورد نظر باید تدابیر لازم را اندیشید. راهکار عملیاتی توصیه های رهبر معظم انقلاب بیشتر به میزان اعتقاد هر کدام از نمایندگان به این رهنمودهای ارائه شده بستگی دارد. نمایندگان مجلس با اراده قوی و قدرتمند خود باید تدابیر لازم را جهت عملیاتی کردن این راهکارها درنظر بگیرند. طبیعی است که این اراده قوی در بین نمایندگان مجلس از طریق قانونگذاری و نظارت تحقق پیدا خواهد کرد. تدوین قوانین خوب و کارساز از زمینه های اجرایی کردن منویات رهبر معظم انقلاب است که باید در اولویت نمایندگان در کمیسیون های مختلف قرار گیرد.

از یاد نباید برد که بعد دیگر فعالیت مجلس نظارت قوی و موثر بر فعالیت هایی است که در کشور صورت می گیرد. این بعد نظارتی شامل مراقبت از فعالیت های خود نماینده نیز می شود و هر کدام از نمایندگان مجلس که برآمده از جامعه هستند، باید مراقب اعمال و رفتار خود نیز باشند.

مجلس چون در راس امور قرار دارد و در بسیاری از فعالیت های نظام جمهوری اسلامی ایران نقش آفرین است می توان بیان کرد که فعالیت موثر نمایندگان و مجلس شورای اسلامی از عوامل اقتدار ملی است. بنابراین انتظار می رود که مجموعه فعالیت نمایندگان ملت باعث تقویت اقتدار ملی در داخل و خارج از کشور شود. اگر تلاش های لازم برای تقویت اقتدار ملی ناکافی باشد طبعا اقدامات صورت گرفته برای اجرایی کردن منویات رهبر معظم انقلاب از نتیجه مطلوبی برخوردار نخواهد بود.