آرشیو شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵، شماره ۲۶۳۱
دیپلماسی
۷

کوتاه دیپلماسی

کشف بمب یک تنی در مرز ترکیه و ایران

فارس: روزنامه «حریت» چاپ ترکیه اعلام کرد بمب یک تنی در مرز این کشور با ایران کشف و از حمله تروریستی جلوگیری شد. این روزنامه به نقل از شهروندان و خریداران حاضر در گذرگاه مرزی «بازرگان-گوربولاک» نوشت: این کامیون بعد از اینکه کابلی از زیر آن بیرون افتاده بود متوقف و مشخص شد که مکانیسم یک بمب متصل به حدود یک تن مواد منفجره بوده است. «بولنت توفیقچی»، وزیر تجارت ترکیه، اعلام کرد بعد از خنثی شدن این مکانیسم انفجاری، گذرگاه مرزی ایران و ترکیه در استان «آغری» (در ترکیه) بازگشایی شد. نیروهای ژاندارمری ترکیه با هشدار شهروندان حاضر در آن محل، ابتدا گذرگاه را در هر دو طرف بسته و پس از جست وجو و تفحص، مکانیسم انفجاری ای را کشف کردند که به دو کپسول پروپان بزرگ وصل بودند.

نمایندگی اتحادیه اروپا در ایران افتتاح می شود

ایلنا: نمایندگی اتحادیه اروپا در ایران افتتاح خواهد شد. این اتحادیه در بیانیه ای از افتتاح نمایندگی خود در ایران خبر داده و گفته است که اعضای آن برای همکاری با ایران و ارائه کمک های فنی و بررسی استفاده از اعتبارات صادراتی و تسهیل در روابط تجاری آماده سرمایه گذاری اند. در این بیانیه اتحادیه اروپا بر تعهد خود نسبت به ایران و بر گسترش روابط خود با ایران در حوزه های روابط تجاری، انرژی، حقوق بشر، همکاری هسته ای غیرنظامی، مهاجرت، مسائل محیط زیستی، مقابله با مواد مخدر، تحقیقات، آموزش، فرهنگ و... تاکید دارد.

دیدار سه جانبه روحانی، پوتین و علی اف 18 مرداد در باکو

ایسنا: حجت الاسلام حسن روحانی 18 مردادماه سال جاری به کشور آذربایجان سفر می کند و در این سفر دیدار سه جانبه ای نیز با همتایان آذربایجانی و روس خود، الهام علی اف و ولادیمیر پوتین، خواهد داشت. پیش از این نیز، نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و آذربایجان در باکو برگزار شده بود و طرفین بر گسترش همکاری های امنیتی، سیاسی و اقتصادی تاکید کرده بودند.