آرشیو چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵، شماره ۲۶۳۵
اقتصاد
۴

بدرقه حقوقی ها از سوی بزرگان بازار

علی نیکوگفتار (تلیلگر بازارهای مالی)

افزایش بیش از 116 واحدی در شاخص کل باعث شد تا روز گذشته این نماگر در ارتفاع 74هزار و 313واحدی بایستد و شاخص کل هم وزن نیز حدود 67 واحد افزایش را نشان دهد. از مجموع سه هزار و 208 میلیارد ریال ارزش کل معاملات دیروز، هزار و 949 میلیارد ریال سهم بازار بورس بود.

در این روز گروه کم تحرک بانکی با معاملات پرحجم و مثبت در اکثر نمادها به نوعی لیدر بازار بود به طوری که بانک پاسارگاد بیشترین تاثیر مثبت را داشت و در کنار نمادهای خودرو، وبانک، خساپا و تیپیکو توانست بر اثرات منفی پتروشیمی پردیس و فارس غلبه کند و رنگ شاخص را سبز نگه دارد. پردیس و فارس نماینده گروه کم رمق شیمیایی ها بودند که روز خوبی را سپری نکردند و با صحبت های وزیر نفت به نظر می رسد باید منتظر تمدید دوره خواب آلودگی این گروه باشیم چراکه اعلام ماهانه نرخ خوراک پتروشیمی ها نوعی از نبود ثبات در قیمت ها را در پی خواهد داشت.

سه شنبه بسیاری از بزرگان بازار به خصوص در گروه بانک و خودرو با بدرقه و حمایت سهام داران حقوقی خود، آخرین روز معاملاتی پیش از مجمع را مثبت پشت سر گذاشتند. بانک های پاسارگاد، پارسیان، انصار، تجارت، اقتصاد نوین و صادرات، همچنین لیدرهای خودرویی ایران خودرو، سایپا، گروه بهمن و برخی نمادهای دیگر برای برگزاری مجامع متوقف شدند.

بااین حال فردا روز خلوتی را در غیاب بزرگان در بازار خواهیم داشت.

عرضه هزار میلیاردریالی اوراق مرابحه فولاد مبارکه نیز مانند دیگر اوراق اخیرا منتشرشده مورد استقبال بازار قرار گرفت. حجم تقاضای 15هزار میلیاردریالی برای این اوراق با نرخ جذاب 20درصدی و سررسید دوساله، ناظر بازار را مجبور کرد تا در این مورد نیز روش تسهیم به نسبت را در پیش بگیرد.

به نظر می رسد این آخر هفته، مسیر بازار برای روزهای آتی را تا حدودی مشخص کند. اخباری که از مجامع بیرون خواهد آمد می تواند معادلات اهالی بازار را دچار تغییر کند. شاید مهم ترین خبرها را باید در مجامع دو غول خودروسازی کشور جست وجو کرد.