آرشیو یکشنبه ۱۰ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۳۸۲۵
خبر
۲
رویداد

شرط ایران برای شروع عمره

گروه دیپلماسی: رئیس سازمان حج و زیارت گفت: شرط اصلی و خط قرمز ما برای تصمیم گیری شروع عمره، محاکمه دو پلیس مجرم و صدور رای نهایی دادگاه است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سعید اوحدی با اشاره به اقدام ناشایست دو پلیس عربستانی گفت: چرا عربستان آن دو پلیس فاسدی را که در فرودگاه جده یک سال و نیم پیش قصد تعرض به شئون اسلامی و انسانی را داشتند و با هوشمندی دو زائر ما دستگیر شدند محاکمه نمی کند؟ این اتفاق در هر جای دنیا محکوم است چه رسد به عربستان، آن هم با زائران عمره گزار. اوحدی با اشاره به اینکه عربستان نهایتا باید تغییر رفتار دهد، گفت: آنها باید با محاکمه آن دو پلیس فاسد و رد مبالغ دیه شهدای دو حادثه تلخ سال گذشته، حسن نیت نشان دهند. رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه با اشاره به 5 ماه تاخیر عربستان در مذاکرات با سازمان حج و همچنین اعمال تبعیض های یک طرفه و خصمانه از جمله گنجاندن 5 بندی که در قرارداد هیچ کشوری جز ایران وجود نداشت، گفت: کشور عربستان سعودی با «صد عن سبیل الله» و محروم کردن ایرانی ها از فریضه واجب الهی ظلم بسیار بزرگی در حق زائرانی کرد که برخی تا 15 سال در انتظار تشرف بود ند.

اوحدی گفت: ما بارها در طول مذاکرات اعلام کردیم که اگر ادعا دارید که حج از روابط سیاسی جداست بیایید همان قراردادی که 20 سال تجربه امضای آن بین سازمان حج و زیارت و وزارت حج عربستان را داریم، امضا کنیم؛ اما آنها قبول نکردند و روابط سیاسی را یکطرفه قطع کردند. رئیس سازمان حج و زیارت با امیدواری برای تغییر رفتار مسوولان عربستانی گفت: نماینده ولی فقیه کشورمان در سفری که اخیرا به پاکستان داشت، اعلام کرد؛ اگر دولت عربستان اکنون نیز اعلام کند که امنیت زائران کشورمان را تایید می کند، ما باز هم حاضر به امضای قرارداد هستیم.