آرشیو پنجشنبه ۲۸ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۶۱۸
جهان
۶

تلاش محور آنکارا مسکو

همزمان با رویکرد جدید چین در رابطه با تحولات سوریه، مقامات روسی نیز می کوشند در کنار حملات نظامی این کشور تحرکات سیاسی تازه ای داشته باشند. سه شنبه گذشته میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه با معاذ الخطیب رئیس سابق ائتلاف مخالفان سوریه در دوحه دیدار و با وی درباره حل سیاسی بحران سوریه و لزوم توقف حملات به غیرنظامیان در این کشور بحث و تبادل نظر کرد.

با این حال گفته می شود دیدار بوگدانف و الخطیب نتیجه خاصی در بر نداشته و فقط بوگدانف بر وجود توافقی میان روسیه و ترکیه تاکید کرده است. براساس توافق روسیه و ترکیه تلاش می شود که از پیشروی اقلیم کرد ممانعت به عمل آید. در مقابل آنکارا نیز مرزهایش را به روی تروریست ها می بندد.

از سوی دیگر مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در گفت وگوی تلفنی با جان کری، همتای آمریکایی خود در همین رابطه بویژه اوضاع شهر منبج در استان حلب بحث و گفت وگو کرد. چاووش اوغلو دوشنبه گفته بود آنکارا انتظار دارد آمریکا به وعده های خود درباره فشار به کردها برای عقب نشینی از شهر منبج پس از آزادی آن از چنگ داعش عمل کند. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره این مساله گفته است واشنگتن به تعهدات خود درباره شهر منبج عمل خواهد کرد. اخیرا نیروهای سوریه دموکرات شهر منبج را از چنگ داعش خارج کردند. ترکیه نگران آن است که این مساله به توسعه قدرت کردها در سوریه منجر شده و این گروه که متحد پ. ک. ک است در آینده تهدیدی علیه ترکیه باشد.

آخرین موضوع این که بن علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه می گوید هیچ کشوری همچون ایران و ترکیه مشکلات منطقه را نمی دانند، به همین جهت این دو کشور می توانند بهترین راهکار را برای حل بحران ارائه کنند. در روزهای گذشته گزارش هایی مبنی بر خواست آنکارا برای پیوستن به ائتلاف روسیه و ایران منتشر شده بود. حتی برخی منابع از پیشنهادی سه ماده ای از سوی این ائتلاف خبر دادند.