آرشیو سه‌شنبه ۱۶‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۲۱۴۳۵
اقتصادی
۴

معاون وزیر راه و شهرسازی: نگهداری راه های کشور سالانه 6 هزار میلیارد تومان هزینه دارد

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هزینه شش هزار میلیارد تومانی نگهداری راه ها را مردم باید پرداخت کنند که از راه بستن عوارض به سوخت خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، داوود کشاورزیان در مراسم رونمایی از سامانه نگهداری راه های کشور درباره تامین هزینه های نگهداری راه ها اظهار کرد: معتقدم در قالب عوارض سوخت باید این کار را انجام دهیم. اگر سالانه 100 تومان به ازای هر لیتر سوخت عوارض کسب کنیم سالانه پنج تا شش هزار میلیارد تومان تامین می شود و می توانیم راه ها را بطور مطلوب نگهداری کنیم. به اعتقاد بنده تصمیم عاقلانه ای است که دولت باید تسلیم شده و منابع مورد نیاز را از این طریق تامین کند.

وی با بیان اینکه منابع نگهداری راه ها بسیار محدود است افزود: باید 200 هزار کیلومتر راه کشور را تعمیر و نگهداری کنیم که منابعی که در اختیار ما قرار می گیرد بسیار کمتر از نیازهاست. باید سالانه دو میلیارد دلار برای نگهداری راه ها هزینه کنیم این درحالی است که سال گذشته بیشتر از دو هزار میلیارد تومان نبود سال گذشته به همین مقدار بدهی بالاآوردیم، این روند نمی تواند ادامه یابد و توان پیمانکاران محدود است و باید هر چه زودتر فکری برای تامین منابع پایدار نگهداری راه ها شود.

همچنین به گزارش فارس، رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن با بیان اینکه ارزش فعلی راه های کشور 70 میلیارد دلار است گفت: حداقل اعتبار لازم برای نگهداری سالانه راه ها 2/1 میلیارد دلار است که یک سوم این رقم هم به نگهداری اختصاص نمی یابد.

محمد شکرچی زاده در افتتاح اولین فاز پروژه ملی ایجاد و پیاده سازی سامانه مدیریت روسازی در راه های شریانی و روستایی کشور خاطرنشان کرد: برای نگهداری مطلوب راه ها 4/2 میلیارد دلار نیاز داریم. قطعا هرچه دیرتر وارد پروسه بهسازی راه ها شویم هزینه عملیاتی بهسازی چهار تا شش برابر افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه مدیریت روسازی و راه های شریانی و روستایی کشور با هزینه چهار میلیارد تومانی گفت: افزایش عمر روسازی راه ها و انجام تعمیرات زمانی مناسب، خروجی سامانه مدیریت روسازی راه های شریانی کشور است. این سامانه در آینده به اجرای عملیات روسازی در فرودگاه ها و حتی مسیرهای ریلی قابل تعمیم است.