آرشیو سه‌شنبه ۱۶‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۶۳۰۵
جهان
۲۰

فعالان ضد چین در انتخابات هنگ کنگ پیشتازند

اگرچه نتایج رسمی انتخابات پارلمانی هنگ کنگ اعلام نشده اما دیروز دوشنبه در شمارش اولیه 90 درصد آرا، نامزدهای جوان ضد چین که با اعتراض های خیابانی حامی دموکراسی 2014 هستند، پیشتاز انتخابات شده اند و به سوی پیروزی پیش می روند.به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ناتان لو، دانشجوی 23 ساله که در سال 2014 معترضان را رهبری کرد، یکی از بزرگترین برندگان این انتخابات است و از نظر تعداد آرا در رتبه دوم قرار گرفته و انتظار می رود در حوزه انتخابیه جزیره هنگ کنگ یک کرسی به دست آورد. حزب «دموسیستو» که توسط ناتان لو و جاشوآ وونگ، دیگر رهبر معترضان تشکیل شده از رفراندومی حول محور «حق تعیین سرنوشت» آینده هنگ کنگ حمایت می کند.یکی دیگر از نتایج حیرت آور این انتخابات این است که یائو وایی چینگ 25 ساله و سیکستوس باگیو لئونگ 30 ساله، دو نامزد از گروه «یانگ اسپیریشن» نیز جزو پیروز ها هستند. سیکستوس باگیو لئونگ پس از آن وارد رقابت انتخاباتی شد که ادوارد لئونگ، یکی از دوستانش از گروه «بومیان هنگ کنگ» به خاطر طرفداری از استقلال این دولت شهر رد صلاحیت شد.

در حال حاضر قانونگذاران حامی دموکراسی 27 کرسی از 70 کرسی پارلمان هنگ کنگ را در اختیار دارند در حالی که قانونگذاران حامی پکن 43 کرسی را تصرف کرده اند.

دموکرات ها مبارزه می کنند تا کنترل دست کم یک سوم از این کرسی ها را حفظ کنند، مساله ای که به آنها قدرت وتو برای مسدود کردن تلاش های دولت برای تصویب قوانین را می دهد.

این انتخابات مهم ترین انتخابات هنگ کنگ از زمان واگذاری اش از انگلیس به پکن در سال 1997 میلادی است و اگر فعالان ضدچینی پیروز شوند ممکن است زمینه برای دور تازه رویارویی های سیاسی حول محور کنترل چین بر این دولت شهر آماده شود. یکی از ویژگی های این انتخابات مشارکت بی سابقه مردم هنگ کنگ بود.