آرشیو چهارشنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۳۶۲۵
جامعه
۱۳
بهداشت

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت خبر داد

خدمات وزارت بهداشت به زنان آسیب پذیر

ایسنا| پروین افسر کازرونی: رییس اداره کنترل ایدز و بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت در توضیح اقدامات این وزارتخانه برای ارایه خدمات بهداشتی، درمانی به زنان آسیب پذیر گفت: ارایه خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی به این گروه از زنان درمراکزی تحت عنوان «مراکز ارتقای سلامت زنان آسیب پذیر» از سال 1386 آغاز شد. این خدمات شامل خدمات ارزیابی بیماری های آمیزشی و ایدز، خدمات بهداشت باروری، آموزش، مشاوره و توانمندسازی در حیطه های حرفه آموزی است و به صورت رایگان ارایه می شوند.

تلاش می کنیم اگر این افراد نیاز به خدمات خاصی مانند دندانپزشکی و تغذیه دارند، آنها را به مراکز بهداشتی درمانی مورد نظر ارجاع دهیم. کسانی که برای دریافت خدمت مراجعه می کنند، پرونده دارند و هر سه ماه یک بار تست اچ آی وی می دهند: چراکه جزو گروه هایی هستند که بیشتر در معرض ابتلابه HIV قرار دارند و باید زودتر شناسایی شده و تحت مراقبت و درمان قرار گیرند.

در حال حاضر در 34 مرکز در 22 دانشگاه علوم پزشکی این خدمات ارایه می شود که از سوی دانشگاه های علوم پزشکی یا موسسات غیر دولتی راه اندازی شده اند. بسیاری از افرادی که تحت پوشش این مراکز قرار می گیرند، بیمه ندارند و در تلاشیم از طریق هماهنگی های انجام شده توسط دانشگاه های علوم پزشکی، این افراد بیمه شوند، اما مشکل این است که بعضی از زنان معتاد و کارتن خواب، کارت شناسایی ندارند تا بتوان جهت بیمه اقدام کرد. مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی مورد نظر برای این گروه سخت است. آنها نگران هستند که در صورت مراجعه، انگ خورده یا خدمات به آنها ارایه نشود و مشکلی برای شان پیش بیاید: به همین علت تلاش می شود از طریق افرادی که به این مراکز مراجعه و آموزش و مشاوره دریافت کرده به عنوان افراد همسان، افراد بیشتری را برای مراجعه تشویق کنیم. این خدمات هم در خود مراکز و هم توسط تیم های سیار ارایه می شود. این تیم ها بیشتر شامل افرادی از گروه هدف هستند و در این خصوص آموزش دیده و توانایی برقراری ارتباط با افراد همسان را دارند.

وی تعداد افراد مراجعه کننده به مراکز ارتقای سلامت زنان آسیب پذیر در یک سال گذشته را بیش از 9000 نفر اعلام کرد و گفت: «تمرکز این مراکز عمدتا در مناطقی که احتمال حضور این زنان بیشتر است از جمله در مناطق حاشیه نشین شهرهاست.»