آرشیو شنبه ۲۷‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۴۲
جهان
۶

زلمای خلیل زاد: سعودی ها به حمایت از گروه های تندرو اعتراف کرده اند

زلمای خلیل زاد، سفیر پیشین آمریکا در عراق و افغانستان گفت که سعودی ها اعتراف کرده اند از دهه 60 قرن گذشته میلادی تاکنون از گروه های تندرو و افراطی حمایت می کنند و هدف اصلی آنها ایران بوده است.

خلیل زاد در مقاله ای که در نشریه پولیتیکو، منتشر شده است، افزود: یکی از مسئولان ارشد سعودی برای من فاش کرد که کشور متبوعش از تندروی در جهان حمایت می کند و نگاهش به اسرائیل بسیار مثبت است. خلیل زاد که بتازگی به سعودی سفر کرده است، در مقاله خود اضافه کرد: یکی از مسئولان ارشد سعودی به من گفت که کشورش از اوایل دهه 60 میلادی و با هدف مقابله با ناصریسم مصر که خطری برای سعودی به شمار می آمد و به بروز جنگ بین دو کشور در مرزهای یمن منجر شد، از افراط گرایی و تندروی حمایت کرده است.

سفیر پیشین آمریکا در عراق و افغانستان نوشت: سعودی ها بعداز موفقیت به این نتیجه می رسند که می توانند از اسلام گراهای تندرو (تکفیری های وهابی) به عنوان ابزاری مفید در سطحی وسیع استفاده کنند. خلیل زاد ادامه داد: این شیوه سعودی ها (حمایت از تندروها) بعدها در چارچوب رقابت های ژئوپلتیک بین ایران و سعودی وعلیه جنبش های شیعی مورد حمایت ایران به کار گرفته شد. سفیر پیشین آمریکا در عراق و افغانستان تصریح کرد: به مرور زمان سعودی ها دیدند حمایت آنها از افراط گری به ضرر خودشان و به یک تهدید واقعی علیه حکومت آنها و غرب تبدیل شده است و متوجه شده اند این موجود وحشی ایجاد شده توسط خودشان، حالامی خواهد خود آنها را هم ببلعد.