آرشیو شنبه ۲۷‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۴۲
جهان
۶

خشونت و درگیری در تظاهرات معترضان فرانسوی

اصلاحات جنجالی قانون کار در فرانسه هر از گاهی باعث شکل گیری اعتراضات گسترده در شهرهای این کشور می شود. پنجشنبه شب چهاردهمین دور از این اعتراضات با حضور گسترده مردم در بسیاری از شهرهای این کشور برگزار شد.

به گزارش منابع خبری فرانسه، این اعتراضات با ورود نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد و تعدادی از معترضان نیز دستگیر شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای پلیس در پاریس پایتخت فرانسه با گاز اشک آور به سوی معترضان حمله کردند و تظاهرکنندگان نیز با بمب های بنزینی به حملات نیروهای پلیس پاسخ دادند.

در تظاهرات این شهر ده ها هزار نفر شرکت کرده بودند و حداقل چهار نفر از تظاهرکنندگان و هشت نیروی پلیس زخمی شده اند. پلیس فرانسه از بازداشت حداقل 15نفر از تظاهرکنندگان خبر داده است. البته برخی منابع خبری تعداد بازداشت شدگان را بیش از 30 نفر اعلام کرده اند.

تظاهرات در شهر نانت نیز به خشونت کشیده شد و پلیس با گاز اشک آور و توپ آبپاش به تظاهرکنندگان حمله کرد. در حالی که پلیس تعداد کل شرکت کنندگان در تظاهرات اعتراض آمیز سراسر فرانسه را 78 هزار نفر اعلام کرده، سازمان دهندگان تظاهرات این تعداد را بیش از 170 هزار نفر اعلام می کنند.

لایحه اصلاحات قانون کار فرانسه که به قانون الخمری (نام وزیر کار این کشور) نیز مشهور است، طی ماه های گذشته موجب به راه افتادن موج اعتراضات زیادی از سوی اتحادیه های کارگری و اصناف مختلف شده است. بر اساس این لایحه که ماه جولای به تصویب رسیده بود، گفته می شد تغییر قانون کار باعث ایجاد فرصت های شغلی جدید در فرانسه خواهد شد، ولی معترضان بر این باورند که تغییرات جدید باعث افزایش ساعت کاری نهادهای دولتی می شود و دست مدیران را برای اخراج کارکنان بازتر می کند.