آرشیو چهارشنبه ۳۱‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۶۳۱۶
سیاسی
۲

سید حسن خمینی: باقی ماندن در خطاهای گذشته، جامعه را پراکنده می کند

سید حسن خمینی به مناسبت فرا رسیدن عید غدیر خم، ویژگی شیعیان واقعی را برشمرد. به گزارش جماران، نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی در پایان درس خارج اصول خود در «مدرسه عالی دارالشفا قم» ضمن تبریک فرا رسیدن عید غدیر خم، گفت: مردم، حق خطا کردن ندارند، اما حق بخشیده شدن دارند. گاهی اوقات به اشتباه گفته می شود انسان جایزالخطاست؛ در حالی که انسان ممکن الخطاست، نه اینکه حق خطا کردن داشته باشد.

یادگار امام(ره) تاکید کرد: در جامعه ای که مردم از خطاهای یکدیگر گذشت نکنند، پراکندگی ایجاد می شود و افراد از یکدیگر کینه و بغض به دل می گیرند بنابراین باید بدانیم باقی ماندن در خطاهای فردی و جمعی گذشته، صرفا جامعه را پراکنده می کند.

وی ادامه داد: بعضی بزرگان درباره ویژگی های امام(ره) می گویند ایشان مالک «حضور» و «زبان» خود بود؛ که معنایش این است که ایشان اجازه نمی داد در حضورش، هر کس هر کاری انجام دهد و مراقب زبانش بود که هر سخنی را با آن بیان نکند. از یکی از بزرگان شنیدم که همه سعادت این است که انسان مالک زبانش باشد، زیرا اگر مالک زبان شدیم از روی طمع، حسد و غیظ سخن نگفته ایم زیرا کسی که با غیظ سخن می گوید، اغلب اوقات از عدالت خارج می شود. رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) «تامل در انجام کارها» را به عنوان یکی دیگر از توصیه های امیرالمومنین(ع) مورد اشاره قرار داد و گفت: نباید عجولانه و شتابزده تصمیم بگیریم.

وی یادآور شد: همان گونه که در دوران زندگی کنار امام مشاهده کردیم و بعدها در خاطرات افراد گوناگون ذکر شده، بسیاری اوقات وقتی شخصیت ها خدمت امام می رسیدند و گزارشی می دادند، ایشان سکوت می کردند و سخنی بر زبان نمی راندند و به فرد مقابل می گفتند تصمیم را بعدا به شما خبر می دهم.