آرشیو شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵، شماره ۲۷۰۰
دیپلماسی
۷

چرخش ایران رو به «آ سه آن»

مترجم: مهران بهاری

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به منظور شرکت در اجلاس سران مجمع گفت وگوی همکاری های آسیا موسوم به آسه آن (asean) شامگاه چهارشنبه تهران را به مقصد بازدید از سه کشور مهم این مجمع ترک کرد. او در اولین ایستگاه سفرش وارد هانوی، پایتخت ویتنام، شد.

مالزی و تایلند ایستگاه های بعدی این سفر دوره ای روحانی خواهد بود. به باور آگاهان سیاسی، این سفر چند هدف مهم را دنبال می کند:

1) در معادلات سیاست خارجی ایران همواره خاورمیانه، روسیه و کشورهای اروپایی از اهمیت شایانی برخوردار بوده اند و شرق آسیا تقریبا در این معادلات در بیشتر موارد مورد بی توجهی واقع شده، اما به نظر می رسد رویکرد دولت فعلی تهران تقویت مناسبات به ویژه اقتصادی با اعضای این مجمع است و می توان توافق روحانی با مقام های ویتنام در افزایش حجم روابط اقتصادی تا سقف دو میلیارد دلار را در همین راستا تفسیر کرد.

2) به نظر می رسد علت غایی نزدیکی ایران به کشورهای عضو این مجمع، افزایش تبادلات در حوزه انرژی و همکاری های اقتصادی، به ویژه با کشورهای در حال پیشرفت این مجمع مثلاویتنام و سنگاپور باشد که از قضا برای ورود به بازار پرتقاضای ایران، ابراز تمایل کرده اند. اهداف استراتژیک در این بین مطرح نیست.

3) روابط ایران و چین به ویژه پس از توافق هسته ای غرب با ایران و در ماه های پسابرجام به شدت شکننده شده و به کندی پیش می رود. باید گفت چین بدهکارترین کشور به ایران است، زیرا بزرگ ترین بدهکار نفتی به ایران با بیش از 22 میلیارد دلار است این کشور در این سال ها سعی کرده تا با صادرات کالا بدهی خود را تسویه کند.

4) 12 سال است که ایران به این مجمع پیوسته که مهم ترین کشورهای شرق آسیا در آن عضویت دارند، درواقع تهران با این پیوستن، به گونه ای برای خود در روابط خارجی اقتصادی، چتر امنیتی باز کرده است.