آرشیو سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵، شماره ۶۳۴۸
فرهنگ و هنر
۲۲
یادداشت

ظرفیت های هنر برای کاهش تنش های بین المللی

زهیر رمضان (فعال تئاتر سوریه)

ایران برای ما سرزمین آشنایی است، ما از کودکی با تاریخ کهنسال ایران در کتاب تاریخ آشنا شدیم و اتفاقات تاریخی مهم آن را بررسی کردیم. در سال های اخیر، کارهای مشترک بسیاری میان هنرمندان ایرانی و سوری وجود داشته است. فکر می کنم این همکاری ها از 20 سال قبل با اجرای نمایش «سفر حنظله» در تهران آغاز شد و این همکاری تا امروز ادامه داشته است. ما علاوه بر حضور نمایش های مختلف در جشنواره های ایران، بخش ‎هایی از سریال «باب المراد» را نیز در اینجا ساختیم.

تئاتر، هنر اجرای زنده است و به همین دلیل، تاثیر شگرفی بر مردم می گذارد. این تاثیر بدون شک از اثرگذاری سینما و تلویزیون هم بیشتر است، به گونه ای که می توان تئاتر را مهم ترین و موثرترین ابزار تبلیغ دانست. برگزاری این نشست ها، فرصت های بسیاری را برای ما فراهم می کند تا بتوانیم در هم اندیشی با یکدیگر به راهکار حل مشکلات کشورمان برسیم. هنر نمایش، نفس انسان را تذهیب می کند و او را تعلیم و پرورش می دهد. همراهی با هم برای بهره مندی از ظرفیت هنر، کمک می کند تا نگاه و طرز تفکرمان یکی شود. رسیدن به نگاه مشترک در این زمینه، به کاهش تنش های بین المللی و منطقه ای کمک خواهد کرد.

ما تا جایی که توانسته ایم، بسیاری از اتفاقات رخ داده را ضبط کردیم و فیلم هایی از جنایت های داعش علیه زنان و کودکان تهیه کرده ایم. بر این اساس هم، نمایش هایی آماده کردیم که آماده ایم در همه جای جهان، یعنی هر کجا که بشود اجرا کنیم. سوریه به معنای مرد آزاد است و همیشه این معنا را در خودش نگاه می دارد.