آرشیو سه‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۰۰
اخبار کشور
۱۰

دولت، اشتباهات دوره سازندگی در ایجاد تورم و کسری بودجه را تکرار نکند

یک روزنامه اصلاح طلب نوشت وضعیت رقابت پذیری و کارایی نیروی کار در یک سال گذشته بدتر شده است.

روزنامه اعتماد خاطرنشان کرد: کارایی بازار نیروی کار ایران بین 138 کشور جهان رتبه 134 را به دست آورد.

این شاخص در بین تمام شاخص های مورد ارزیابی برای تعیین درجه رقابت پذیری اقتصاد بدترین نمره را از آن خود کرده است. ایران از رتبه 74 در سال گذشته به رتبه 76 از میان 138 کشور مورد بررسی تنزل یافته است. گزارش رقابت پذیری جهانی GCI از سال 2005 میلادی، هر سال توسط مجمع جهانی اقتصاد تهیه و منتشر می شود. این گزارش در مقایسه با گزارش مشهور بانک جهانی موسوم به انجام کسب و کار به لحاظ ابعاد و مولفه های محیط کسب و کار جامع تر و از نظر اتکا به مبانی علمی در روش شناسی و گردآوری اطلاعات دقیق تر است.

تنزل 2 رتبه ای ایران در گزارش سال 2017 در نتیجه بهبود وضعیت سایر کشورها بوده و تغییرات بارزی در برآیند امتیازات ایران نسبت به سال گذشته اتفاق نیفتاده است که این مسئله نشان از عدم تلاش جدی برای بهبود محیط کسب و کار کشور دارد.

اعتماد در تحلیل دیگری از بی انضباطی های دولت خبر داد و نوشت: بهترین راه برای مدیریت بدهی های دولت در گام نخست این است که دولت بدهی غیرضروری ایجاد نکند.

این روزنامه افزود: پیشنهاد می شود اوراقی که برای مدیریت بدهی های دولت درنظر گرفته شده است به طور حقیقی و عملیاتی در بورس عرضه و خرید و فروش شود تا به این ترتیب پرداخت سررسید آن از عهده دولت خارج شده و اشتباهات دهه 70 که موجب شکل گیری تورم و کسری بودجه شد، تکرار نشود.