آرشیو سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۰۴
صفحه آخر
۱۲

پنتاگون: ممکن است موصل تا قبل از تحلیف ریاست جمهوری ترامپ هم آزاد شود

وزیر دفاع آمریکا می گوید آزادی شهر موصل و بازپس گیری آن، حتی ممکن است تا پیش از مراسم تحلیف ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» اتفاق بیفتد.

«اشتون کارتر» دیروز گفت، امکان بازپس گیری شهر موصل از تروریست های داعش، پیش از به قدرت رسیدن ترامپ و مراسم تحلیف وی، وجود دارد. زمان برگزاری مراسم تحلیف، اول بهمن خواهد بود.

کارتر با این حال، عملیات موصل را «سخت» توصیف کرد. به گزارش فارس، کارتر در پاسخ به این سوال یک خبرنگار که «آیا موصل تا 20 ژانویه (اول بهمن) آزاد می شود؟» گفت: «قطعا، اما باید گفت که این جنگ یک نبرد سخت است.»

وزیر دفاع آمریکا اخیرا نیز گفته بود، نیروهای آمریکایی پس از شکست داعش در موصل نیز، در عراق باقی می مانند! این طمع حضور در عراق، احتمالادر زمان حکومت ترامپ در آمریکا، تشدید می شود.

کارشناسان می گویند، در صورتی که آمریکا بخواهد حضور نظامی و امنیتی خود را در عراق تقویت کند، شکست داعش یک دستاورد بزرگ برای ملت عراق محسوب نخواهد شد، زیرا همه دردسرهای عراقی ها به خاطر همین حضور نظامی و سیاسی این کشور در عراق است. حتی داعش نیز یک پروژه آمریکایی برای بی ثبات کردن عراق و منطقه است.

تحولات میدانی در موصل

فرماندهی پلیس فدرال در جنوب موصل هم اعلام کرده، نیروهای ارتش عراق نیمی از مساحت ساحل چپ موصل را تحت کنترل درآوردند و در حال حاضر تلاش می کنند، منطقه «الخوصر» را تحت کنترل بگیرند. در صورت تسلط ارتش بر این منطقه، نواحی اشغالی تروریست ها در ساحل چپ رود فرات (داخل موصل) به دو قسمت تقسیم می شود.

در همین حال، وزارت دفاع عراق از آزادسازی چهار روستا به دست نیروهای ارتش در حومه شمال شهر موصل خبر داد.

دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل نیز خواستار ایجاد گذرگاه های امن برای ارسال مواد غذایی و کمک های انسان دوستانه برای یک میلیون نفر ساکن موصل شد. نیروی هوایی عراق هم برای نخستین بار برای بمباران مواضع داعش در موصل، از جنگنده های «اف-16» استفاده کرد.

از استان صلاح الدین نیز خبر رسیده، نیروهای بسیج مردمی یکشنبه حمله عناصر داعش به منطقه «الحراریات» این استان را دفع کردند.