آرشیو سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۰۴
دانش و پژوهش
۷

در دوران سرماخوردگی «زینک» بخورید!

مصرف میزان کمی از ویتامین ث در دوران سرماخوردگی به جلوگیری از طولانی شدن دوره سرماخوردگی کمک می کند.

محمدرضا ارجمند متخصص طب سنتی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: معمولانشانه های سرماخوردگی یک تا سه روز پس از تماس با ویروس رخ می دهد و اولین نشانه آن احساس درد یا خراشیدگی در گلوست که در ادامه به انسداد و آبریزش بینی منجر می شود.

این متخصص طب سنتی اظهار داشت: گروه های سنی مختلفی همچون کودکان و سالمندان نسبت به ویروس ها حساس ترند.

وی تاکید کرد: کودکان به طور خاص به سرماخوردگی مستعد هستند، زیرا نسبت به اغلب ویروس های عامل سرماخوردگی مقاومت ندارند. آنها اغلب در شستن دست هایشان دقت کافی ندارند، لذا به راحتی ویروس وارد بدن شان می شود.

ارجمند بیان داشت: هر چه سن کودک بیشتر می شود، موارد ابتلاکاهش می یابد. همچنین کودکانی که در مهد کودک ها نگهداری می شوند، بیشتر سرما می خورند.

ارجمند درباره درمان سرماخوردگی گفت: مکمل زینک با بهبود عملکرد سیستم ایمنی، بدن را نسبت به سرماخوردگی مقاوم می کند. همچنین با تحریک فعالیت آنتی بادی ها و سلول های سیستم ایمنی مانند فاگوسیت ها و نوتروفیل ها در فعال سازی سیستم ایمنی تاثیرگذار است. همچنین مصرف 400میلی گرم ویتامین C همراه آب فراوان در چهار وعده می تواند تاثیر زیادی در بهبود سرماخوردگی داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: به طور کلی دریافت ویتامین C از طریق منابع طبیعی آن نظیر میوه ها و سبزی ها بی خطر است. در اکثر افراد نیز مصرف مکمل های حاوی ویتامین C در دوزهای مجاز آن بی عارضه است. میزان دوز توصیه شده این ویتامین 90 میلی گرم در روز برای مردان و 75 میلی گرم در روز برای زنان است. به هر حال به یاد داشته باشید دوزهای بیشتر از 2 هزار میلی گرم در روز این ویتامین برای بزرگسالان توصیه نمی شود.