آرشیو دوشنبه ۶ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۲۰
اقتصادی
۴

رئیس بانک توسعه صادرات در پاسخ به سوال کیهان مطرح کرد: الزامات دستیابی به نظام بانکی بدون ربا

رئیس بانک توسعه صادرات، الزامات دستیابی به نظام بانکی بدون ربا را تشریح کرد.

علی صالح آبادی این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان ابراز کرد.

خبرنگار اقتصادی ما در گفت وگو با وی که رئیس انجمن مالی اسلامی هم هست با اشاره به برگزاری همایش این انجمن در هفته آینده گفت: برگزاری این همایش ها خوب است اما آنچه در حال حاضر مهم به نظر می رسد این است که بزرگترین مشکل نظام بانکی ما شبهه ربوی بودن آن است و حتی بسیاری از مراجع و متخصصان معتقدند قانون بانکداری بدون ربا مصوب دهه 60 الان اجرا نمی شود بنابراین، سوال این است که انجمن مالی اسلامی چه اقدامی برای رفع شبهه ربوی بودن بانک ها انجام داده یا خواهد داد؟

صالح آبادی در پاسخ گفت: یک بخش از مشکل ربوی بودن نظام بانکی به قوانین نظام بانکی برمی گردد. ما باید بپذیریم چون قانون پولی بانکی ما مربوط به دهه های قبل است لذا نیازمند بازنگری است.

وی با بیان اینکه قانون نظام بانکی در مجلس قبل و مجلس فعلی همچنان در حال بررسی است افزود: یکی از نشست های انجمن مالی اسلامی به بررسی قوانین اختصاص پیدا کرده و اینکه قوانین مذکور چقدر می تواند به حل مشکل شرعی کمک کند.

رئیس بانک توسعه صادرات ابراز امیدواری کرد با تصویب قانون جدید مشکل اصلاح قوانین برطرف شود.

وی ضرورت دیگر برای اصلاح نظام بانکی را آموزش کارکنان بانک ها دانست و گفت: من که مدتی است در بانک مشغول به فعالیت هستم متاسفانه خلاکمبود آموزش کارکنان بانکی را کاملااحساس می کنم.

رئیس انجمن مالی اسلامی گام بعدی برای اصلاح نظام بانکی را در ارتقای جایگاه کمیته فقهی بانک مرکزی دانست و اظهار کرد: در لایحه ای که در مجلس در حال بررسی است قرار است کمیته فقهی بانک مرکزی طبق نظر رهبر معظم انقلاب به یک رکن در این بانک تبدیل شود.

وی همچنین از برگزاری دومین همایش انجمن مالی اسلامی در 12 دیماه در دانشگاه الزهرا(س) خبر داد.