آرشیو سه‌شنبه ۷ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۲۱
صفحه آخر
۱۲

مردم مصر پرچم اسرائیل را به آتش کشیدند

شهروندان مصری در واکنش به عقب نشینی این کشور در ارائه قطعنامه ضد صهیونیستی در شورای امنیت پرچم اسرائیل را به آتش کشیدند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه شب قطعنامه ای را علیه شهرک سازی رژیم صهیونیستی تصویب کرد که در 36 سال گذشته این مسئله بی سابقه بود. این قطعنامه هرچند به دلیل عدم کارایی سازمان ملل تاثیر زیادی بر سیاست های اشغالگرانه اسرائیل نخواهد داشت اما نفس تصویب آن حائز اهمیت است. نکته جالب توجه در این مورد این که پیش نویس این قطعنامه ابتدا از سوی مصر ارائه شد اما پس از تماس تلفنی «عبدالفتاح السیسی»رئیس جمهور مصر با «دونالد ترامپ»رئیس جمهور منتخب آمریکا، قاهره از این مسئله عقب نشینی کرد و چهار کشور دیگر این پیش نویس را ارائه دادند.

این عقب نشینی، برای مردم این کشور که خود را دشمن اسرائیل می دانند بسیار گران آمده است. به گزارش تسنیم، شهروندان مصری روز یکشنبه در اعتراض به اقدام اخیر کشورشان در پس گرفتن پیش نویس قطعنامه توقف شهرک سازی از شورای امنیت، پرچم رژیم صهیونیستی را به آتش کشیدند.

نیروهای امنیتی مصر نیز همزمان با دعوت کمیته دفاع از آزادی مطبوعات به برگزاری تجمع اعتراضی و به آتش کشیدن پرچم اسرائیل، خیابان «عبد الخالق ثروت» در قاهره را بستند.

این کمیته با صدور بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرده بود که پس گرفته شدن پیش نویس قطعنامه توقف شهرک سازی در آستانه برگزاری جلسه رای گیری شورای امنیت، «اقدامی خفت بار» است و «اسرائیل دشمن اول ملت مصر» به شمار می رود.

تظاهرات کنندگان همچنین شعارهایی در محکومیت رژیم صهیونیستی و در حمایت از فلسطین سر دادند و از موضع مصر در شورای امنیت که پیش نویس قطعنامه محکومیت و توقف شهرک سازی را پس گرفته بود، انتقاد کردند. شورای امنیت سازمان ملل جمعه شب در اقدامی نادر پیش نویس قطعنامه پیشنهادی چهار کشور مالزی، ونزوئلا، نیوزلند و سنگال در محکوم کردن شهرک سازی رژیم صهیونیستی و درخواست برای توقف سریع آن را تصویب کرد. 14 عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند و تنها آمریکا رای ممتنع داد. این اقدام خشم صهیونیست ها را به شدت برانگیخته است.