آرشیو پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵، شماره ۶۳۹۴
ایران زمین
۱۹

میراث فرهنگی

ثبت ملی قدیمی ترین تاسیسات نفتی خاورمیانه در مسجد سلیمان

مسجدسلیمان - هوشنگ فرجی/ نخستین کارخانجات و تاسیسات نفتی خاورمیانه شامل کارخانه برق تمبی، پالایشگاه نفت، کارخانه گوگردسازی و کارخانه تقطیر که بیش از یک صد سال پیش با هدف تسهیل در استخراج و پالایش نفت و گاز و خدمات رسانی به مردم ساخته شده بود، در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی کشور ثبت شد. «ابوذر شجاعی برجویی» مدیر روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در این باره گفت: ثبت این تاسیسات که به سال های ابتدایی اکتشاف نفت در این منطقه بازمی گردد، با هدف آشنایی نسل های آینده با نقش و خدمات صنعت نفت در تامین نیازهای اقتصادی کشور انجام شده است. گفتنی است، نخستین چاه نفت خاورمیانه در پنجم خرداد سال 1287 در مسجد سلیمان به نفت رسید و متعاقب این کشف بزرگ، تاسیسات صنعتی مورد نیاز در این منطقه ساخته شد.

کشف مهر شیشه ای کتیبه دار به خط کوفی در ناتل

ساری - خبرنگار «ایران»/ سومین فصل از کاوش های باستان شناسی محوطه باستانی ناتل شهرستان نور در مازندران به کشف بقایای معماری متفاوت از بنای قلعه، سفال های شاخص قرن سوم و چهارم و مهر شیشه ای کتیبه دار به خط کوفی انجامید.

«عبدالرضا مهاجری نژاد»، سرپرست سومین فصل کاوش شهر قدیم ناتل اظهارداشت: کاوش این فصل در ادامه پژوهش های پیشین شامل شناسایی، مستندسازی و پیگردی ساختارهای معماری مربوط به دوره صفوی در قسمت دروازه شمالی، حصار و خندق قلعه شهر قدیم ناتل است. وی گفت: آثار به دست آمده در این فصل از کاوش، شامل فضاهای صنعتی و نیمه صنعتی در خارج از حصار است.همچنین در گمانه لایه نگاری در قسمت شمال شرقی شهر قدیم ناتل، آثار و لایه های قدیمی تر مربوط به قرون اولیه و میانه اسلامی که در متون تاریخی از آن به عنوان شهری مهم در منطقه یاد شده، در زیر لایه ضخیمی از رسوبات رودخانه ای به دست آمده است.