آرشیو سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۲۷
اخبار کشور
۲

بدون اشاره به تمدید ده ساله تحریم های ایران

موگرینی: برجام به رغم بدبینی اکثریت کارساز بود و مورد اجرای طرفین قرار گرفت!

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اذعان به این که در حین مذاکرات و پس از توافق موسوم به برجام اکثریت به این توافق بدبین بوده اند گفت: با این وجود برجام کارساز بوده و طرفین به آن پایبند بوده اند، موگرینی اشاره ای به نقض برجام از سوی آمریکا با تمدید ده ساله تحریم های ایران نکرد.

به گزارش فارس موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار مطلبی با عنوان «دوازده چیزی که با ما در 2017 همراه است»، به اولویت های سیاست خارجی این نهاد در این سال پرداخت و با تاکید بر اینکه برجام بر آمده از «دیپلماسی تاثیرگذار» بوده، نوشت: در جریان مذاکرات با ایران، اغلب به ما گفته می شد که: شما هرگز موفق نخواهید شد. پس از اینکه سال گذشته ما توافق را امضا کردیم، شکاکان و بدبینان گفتند که این توافق هرگز عملی و کارساز نخواهد بود. اما اینطور نبود و توافق کارساز بوده است.

موگرینی ادامه داد: ژانویه سال 2016 در وین به همراه جواد ظریف وزیر خارجه ایران ما برای اولین بار تصدیق و تایید کردیم که همه طرف ها توافق جولای 2015 را اجرا کردند. از آن زمان، ما مرتب دیدار کرده ایم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: این دیپلماسی است که سبب تحقق و پیشبرد امور می شود و بر موضوعات و موانع حساس غلبه می کند. این دیپلماسی است که فرصت های تازه برای اقتصادهادهای ما، برای شهروندان ما و برای امنیت منطقه ما ایجاد می کند. ما با خودمان در سال جدید برای حفظ این روش و همچنین حفاظت از یک توافق تاریخی که در خدمت امنیت همگان است، عزممان را جزم کردیم.

موگرینی در حالی از اجرای برجام توسط طرفین سخن می گوید که تحریم های ضد ایرانی از سوی آمریکا به مدت ده سال دیگر تمدید شد و این تحریم ها به صورت علنی و مشخصی نقض برجام محسوب می شود.

از سوی دیگر در طول یک سال گذشته آمریکا به بهانه های گوناگون تحریم های ایران را افزایش و یا به مقدار آن افزوده است و حال موگرینی و ظریف چگونه به اجرای تعهدات از سوی طرفین گواهی و شهادت داده اند مشخص نیست.