آرشیو سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۲۷
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

رانت 280 تومانی تغییر نرخ دلار به جیب چه کسانی می رود؟

«تغییر 280 تومانی ارزش دلار در یک هفته رانت ایجاد می کند».

رئیس اسبق کانون صرافان ایران با بیان اینکه ارزش دلار در یک هفته 280 تومان تغییر قیمت داشت، گفت: مسئولان مربوطه به این پرسش پاسخ دهند که چه دلیلی برای این تغییر و ایجاد رانت در بازار دارند.

اصغر سمیعی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا درباره تحولات قیمت دلار در بازار آزاد اظهار داشت: قیمت دلار در زمانی نسبتا کوتاه به قول برخی از دوستان یک حرکت آسانسوری داشت؛ بالارفت و 4200 تومان را لمس کرد و بعد هم برگشت و به 3920 تومان رسید که این نوسان به منزله ایجاد رانت 280 تومانی است.

این فعال بازار ارز تصریح کرد: اکنون مسئولان محترمی که اجازه می دهند دلار به 4200 تومان برسد و بعد به ضرب تزریق های میلیاردی از طریق صرافی های زیرمجموعه بانک ها آن را به کانال 3900 بازگرداندند پاسخ دهند که برای این کار چه دلیلی دارند.

رئیس اسبق کانون صرافان ایران اظهار داشت: اگر قیمت موردنظر مسئولان 3900 تومان برای هر دلار است، پس چرا قیمت ها تا 4200 بالامی رود و اگر 4200 تومان به قیمت منطقی نزدیک تر است، پس دلیل بازگرداندن آن چیست؟ شاید در پاسخ به این سوال گفته شود در همه دنیا این اتفاقات و نوسانات در مورد همه ارزها رخ می دهد و این بالاو پایین رفتن ها در اختیار بازار و عرضه و تقاضاست. این حرف درستی است اما باید توجه داشت که عرضه کننده عمده ارز در ایران همان بانک مرکزی است که بیش از 80 درصد از عرضه ارز را در اختیار دارد و همچنین تقاضای ارز نیز به نوعی می تواند تحت مدیریت و حتی اراده دولت باشد.

این فعال بازار ارز تاکید کرد: اگر تقاضا و عرضه درکنترل نهادی باشد، به طور معمول مسئول نوسانات مخرب و رانت خواران نیز همان نهاد خواهد بود.