آرشیو شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۳۵
اقتصاد
۴

فرش قرمز برای اولین ایرباس

روز پنجشنبه، مراسم استقبال از ورود اولین ایرباس خریداری شده پس از برجام برگزار شد.

مدیرعامل ایران ایر درباره حواشی مربوط به اولین هواپیمای ایرباس جدید ایران که پنجشنبه وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد، گفت: هواپیمای ایرباس خریداری شده متعلق به هیچ شرکت هواپیمایی یا کشور دیگری نیست.

به گزارش جام جم، فرهاد پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره شایعاتی مبنی بر مرجوعی بودن این هواپیما از برخی کشورها افزود: هواپیمای ایرباس 321 کاملاصفر است و تا پیش از تحویل به ما فقط پرواز آزمایشی انجام داده و عمر این هواپیما دو ماه است. ما از حدود یک سال پیش مشخصات این هواپیما را انتخاب کرده بودیم.

پرورش درخصوص احتمال بازگشت تحریم ها و سرنوشت قرارداد ایرباس ها افزود: قرارداد خرید ایرباس ها به عنوان یک قرارداد بین المللی به صورت جدی و دقیق بسته شده است و طرفین باید به تعهدات خود پایبند باشند. وی گفت: طبق برنامه مشخص امیدواریم تا پایان سال جاری حداقل دو فروند هواپیمای ایرباس دیگر به ناوگان هوایی ایران وارد شود.

مدیرعامل ایران ایر همچنین در پاسخ به پرسشی که آیا ورود این ایرباس ها پیش از انتخابات، تبلیغاتی و بابت انتخابات آینده ریاست جمهوری نیست، گفت: ما پس از برجام به عنوان دستاورد آن، برای خرید هواپیما همه تلاش خود را کردیم تا این هواپیماها هرچه زودتر وارد شود و قرارداد به نتیجه برسد.

پرورش افزود: ما شرکتی سیاسی نیستیم و فقط تلاش کردیم که هواپیما را وارد ناوگان کنیم و پیش از دولت بعدی آمریکا پروژه ورود هواپیما آغاز شود و این ربطی به انتخابات ندارد. مدیرعامل ایران ایر اظهار کرد: سیستم تامین مالی فاینانس است که 15 تا 20 درصد توسط ما یا کمپانی سازنده تامین می شود و بقیه هم از طریق فاینانسر یا کمپانی سازنده خواهد بود.

همچنین مدیرعامل ایرباس در این مراسم تصریح کرد: ایرباس در مجموع 46 فروند هواپیمای تک راهرو در طول چند سال آینده تحویل ایران ایر می دهد. 38 فروند دیگر از مدل A330 خواهد بود و 16 فروند دیگر نیز A350 است که بتدریج به این شرکت ایران تحویل خواهیم داد.

فابیس برژیر افزود: ناوگان ایران ایر نه تنها جایگاه پیشتازی شرکت ایرباس در صنعت هوانوردی غرب آسیا خواهد بود، بلکه نقش برجسته خود را در بازارهای جهانی و دنیا بخوبی ایفا خواهد کرد.