آرشیو پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۷۸۱
جهان
۸

توافق «فتح» و «حماس» برای تشکیل دولت وحدت ملی

زیر سایه مسکو

گروه های فلسطینی پس از نشست های سه روزه درباره آشتی ملی با نظارت روسیه اعلام کردند به توافقی برای تشکیل دولت وحدت ملی قبل از برگزاری انتخابات دست یافته اند. «عزام الاحمد»، از رهبران جنبش فتح در کنفرانسی خبری گفت: ما توافق کردیم که در 48 ساعت آتی نزد «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برویم تا او رایزنی هایش را برای تشکیل دولت وحدت ملی آغاز کند. به گزارش الجزیره، این قرارداد همچنین گروه «جهاد اسلامی» را شامل می شود که برای مدت ها از هر گونه مذاکره ای دور گذاشته شده بود. پیش بینی می شود پس از تشکیل دولت وحدت ملی، شورای ملی فلسطین نشستی برگزار کند و انتخابات پارلمانی برگزار شود.

در گزارش ها آمده است نمایندگانی از فتح و حماس و جنبش جهاد اسلامی و دیگر گروه های فلسطینی از یکشنبه رایزنی های غیررسمی را در مسکو با هدف تحقق مجدد وحدت مردم فلسطین برگزار کردند. نمایندگان گروه های فلسطینی همچنین دوشنبه گذشته با «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه دیدار کردند و از او خواستند تمام تلاش خود را برای جلوگیری از انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس انجام دهد.

«خالد الگیندی» یکی از کارشناسان ارشد موسسه «بروکینز» و مشاور سابق در مذاکرات صلح دراین باره می گوید: هنوز مشخص نیست این توافق با قرارداد پیشین تا چه اندازه متفاوت است. اما آنچه این توافق را بااهمیت می کند، آن است که دیگر رهبری این توافق را واشنگتن بر عهده نداشته است. او ادامه می دهد «شاید محمود عباس به دنبال آن است که سمتش را حفظ کند و از دولت جدیدی که از هفته آینده قدرت را در آمریکا در اختیار می گیرد، در هراس است». امضای این توافق در مسکو آن هم پس از سه روز نشست پیاپی تنها بیانگر یک امر است؛ آن هم اینکه فلسطینی ها از ایالات متحده که برای دهه ها رهبری مذاکرات صلح را برعهده داشته اند، فاصله می گیرند زیرا آن طور که از سخنان رئیس جمهوری آتی آمریکا مشخص است، او پیش از سلف خود به فکر امتیازدهی به شریک دیرینه این کشور، اسرائیل است.