آرشیو پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵، شماره ۴۷۶۴
جهان
۶
یادداشت

نبرد پیچیده الباب

دکتر مانی محرابی ( عضو هیات علمی اندیشکده روابط بین الملل)

منطقه الباب، صحنه درگیری سه نیروی ارتش ترکیه و متحدانش و داعش است که ظاهرا هدف هر دو ارتش یادشده، شکست داعش است، اما نباید فراموش کرد، ترکیه در راستای راهبرد مداخله جویانه خود در مرزهای جنوبی، به استیلابر الباب نیاز دارد تا با تسلط بر اعزاز و جرابلس، مثلث امنیتی خود در این منطقه را درست میان دو جبهه نظامی تحت تسلط کردها بنا کند.

در اینجا ترکیه به دنبال دوتاکتیک است؛ یک آن که ارتش این کشور سریع تر از ارتش سوریه بر این منطقه تسلط یابد که این اقدام با توجه به توان نظامی بالای داعش در نبردهای زمینی عملاغیرممکن است و راهکار دوم آن که ارتش ترکیه از شکست خوردن داعش مقابل ارتش سوریه جلوگیری کند که با توجه به روابط مقطعی میان ترکیه و داعش که نمود آن را در فتح جرابلس توسط ارتش ترکیه شاهد بودیم وقوع این رخداد دور از ذهن نیست.

ایالات متحده و روسیه نیز با توجه به شرایط کنونی به احتمال بسیار زیاد در درگیری های الباب مشارکت حداکثری نخواهند داشت. ایالات متحده درحال حاضر عملااز سیاست خارجی مشخصی برخوردار نیست و از این رو، ورود متحد نظامی آنها در شمال سوریه یعنی کردها به این درگیری تقریبا منتفی است و روسیه نیز بعد از پیروزی بزرگی که در حلب به دست آمد، سعی کرده زمین بازی خود را از بعد نظامی به بعد دیپلماتیک تغییر دهد و قطعا در مقطع کنونی علاقه ای به درگیری با دوست جدید خود یعنی ترکیه ندارد.

اما نیروهایی که می توانند پیش بینی درباره نبرد الباب را به چالش بکشند، نیروهای ارتش آزاد سوریه هستند که به طور مقطعی مورد حمایت ترکیه و همراه آنها در نبرد با داعش در الباب هستند. این نیروها که همان اعضای گروه جبهه النصره، به همراه نیروهای جدا شده از احرار الشام و فیلق الشام بوده و به طور بالقوه در هر لحظه ممکن است به ائتلاف تحریر الشام بپیوندند، در وهله نخست استراتژی خود را نبرد با دولت سوریه می دانند و به این ترتیب، احتمال درگیری آنها با ارتش سوریه در الباب بسیار زیاد است. از این روی شاید راهکار ترکیه در جهت جلوگیری از شکست داعش توسط ارتش سوریه و استیلانیافتن ارتش سوریه بر منطقه الباب نیز، تلاش در جهت تحقق همین اتفاق باشد.