آرشیو دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۷۸
شهرستان ها
۷

با حضور وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفت آغاز طرح 2400 هکتاری اصلاح شیوه آبیاری نخیلات سعدآباد بوشهر

اجرای طرح 2400هکتاری اصلاح شیوه آبیاری نخیلات در بخش سعدآباد استان بوشهر عصر پنجشنبه در آیینی با حضور وزیرجهاد کشاورزی آغاز شد.

وزیر جهاد کشاورزی در این آیین گفت: اجرای اصلاح شیوه آبیاری نخیلات طرحی بسیار خوب است که در استان بوشهر آغاز شده و اکنون با اجرای این طرح در سطح]2400هکتار در سعدآباد تحولی در تولید خرما در این منطقه ایجاد می شود.

محمود حجتی دریا را در استان بوشهر یک نعمت و ظرفیت بالابر شمرد و اضافه کرد: استفاده از ظرفیت های دریا برای اشتغال و درآمدزایی مردم بسیار خوب است و در کنار آن پرورش ماهی در قفس در سواحل دریا و در کنار رودخانه ها و سدها نیز بسیار کارگشا خواهد بود.

استاندار بوشهر نیز گفت: اجرای طرح تحول کشاورزی دشتستان با اقداماتی نظیر احداث سد دالکی، اجرای کانالهای آبیاری و انتقال آب برای حل بسیاری از مشکلات نخلداران منطقه پیگیری می شود.

مصطفی سالاری افزود: با کارهایی که در حوزه نخیلات و تحول آن در دست اجراست در سال های آینده شاهد وضعیت بهتر کشاورزان دشتستان خواهیم بود.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: این استان دارای 34هزار هکتار نخیلات و 14هزار بهره بردار است که سالانه 150هزارتن خرما تولید می کنند.

محمدتقی منوچهری افزود: یک سوم نخیلات استان بوشهر نیازمند نوسازی و دو سوم آن نیازمند اصلاح و احیا است.

منوچهری ادامه داد: طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی اصلاح شیوه آبیاری در دشتستان و 170هکتار در آبپخش بصورت پایلوت آغاز شد که اکنون 70درصد پیشرفت دارد که اجرای این طرح امکان کشت گونه های جدید خرما افزایش کمی و کیفی محصول را در منطقه میسر خواهد کرد.

آب بسیاری از دشت های این استان شور شده و سطح سفره های زیر زمینی آب، ده ها متر پایین رفته است، و این وضعیت باعث شده تا برخی از باغهای نخیلات و مرکبات استان بوشهر خشک شود و مابقی باغها نیز در معرض خطر خشک شدن قرار گیرد.

براساس تفاهم نامه وزراتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی شش هزار و 500 هکتار از نخیلات این استان در برنامه تغییر شیوه آبیاری از غرقابی و استخری به تحت فشار قرار گرفته است.