آرشیو شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۴۷۸۲
ایران
۱۵

قدیمی ترین شواهد پارینه سنگی در لرستان کشف شد

سرپرست کاوش باستان شناختی غار کلدر از شناسایی قدیمی ترین شواهد فرهنگی از دوره پارینه سنگی جدید در ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا، بهروز بازگیر اظهار کرد: نتایج کشفیات منحصربه فرد هیات مشترک ایرانی اسپانیایی از کاوش باستان شناختی غار کلدر در شهرستان خرم ‎ آباد، به شناسایی قدیمی ترین شواهد فرهنگی از دوره پارینه سنگی جدید در ایران منجر شد.

وی اضافه کرد: پیشتر براساس نتایج به دست آمده از کاوش های صورت گرفته توسط دیگر باستان شناسان داخلی و خارجی، قدمت دره خرم آباد اندکی بیشتر از 40 هزار سال تخمین زده می شد، ولی نتایج کاوش اخیر نشان می دهد که قدمتی بیشتر از 54 هزار سال دارند.

بازگیر ادامه داد: این کشفیات که بتازگی در قالب مقاله ای مفصل در یکی از ده مجله برتر علوم چند رشته ‎ ای دنیا

انتشار یافته، کشور ایران را در زمره نخستین زادگاه های انسان های هوشمند قرار داد که توانستند برای اولین بار به قاره اروپا مهاجرت کنند.

وی افزود: تا به امروز بیشتر دانشمندان و متخصصان این دوره، غرب آسیا بویژه منطقه لوانت را محتمل ترین خاستگاه و منشا انسان ‎ های هوشمندی می دانستند که برای نخستین بار موفق شدند به قاره اروپا مهاجرت کنند، اما شواهد به دست آمده از تحقیقات غار کلدر، این فرضیه را که منطقه لوانت تنها مسیر مهاجرتی و یگانه خاستگاه انسان مدرن باشد، مورد تردید جدی قرار داده و نشان می دهد که پژوهش‎ های بیشتری به منظور بازنگری فرضیه های پیشین لازم است.

بازگیر ادامه داد: تاکنون تاریخ مطلق شروع یا پایان هیچ کدام از ادوار پارینه سنگی ایران (پارینه سنگی قدیم، پارینه سنگی میانه و پارینه سنگی جدید) مشخص نشده بود، لذا نتایج به دست آمده از غار کلدر نقطه عطفی در تاریخ این مطالعات و جایگاه ایران در پژوهش ‎ های پارینه سنگی جهان به عنوان کریدوری مهم برای مهاجرت و پراکنش انسان های هوشمند به قاره اروپا محسوب می شود.