آرشیو یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۴۷۸۳
کشاورزی
۸

کشت تا بسته بندی در هندوستان

افزایش تقاضای غذا و همچنین پایداری اشتغال در مزارع باعث شده مسئولان دولت هندوستان بتازگی از طرحی به نام از کشت تا بسته بندی رونمایی کنند.

مسئولان هندوستان در این زمینه عنوان می کنند تکمیل زنجیره تولید و همچنین ایجاد حلقه های موثر در بازاریابی و فروش از اولویت های دولت برای سال جاری میلادی است، به این ترتیب مزارع با توجه به نوع محصولاتشان در کالای فرآوری شده دخیل خواهند شد.

در این زمینه هندی ها معتقدند به دلیل جدایی مزارع از زنجیره تولید در محصولات غذایی معمولامنافع کشاورزان دیده نمی شود به عنوان مثال در چیپس یا رب گوجه فرنگی اگرچه محصول از حاصل دسترنج کشاورزان است، اما در ارزش افزوده آن کشاورزان دخیل نیستند.

یکی از بخش های طرح جدید کشاورزی در هندوستان تولید کشاورزان حاشیه شهرها متناسب با نیاز شهرهای مجاور است تا با این سیستم علاوه بر تامین نیازهای شهرهای نزدیک مانع ضایعات بالای کشاورزی به دلیل حمل ونقل باشد.

در این رابطه اعلام شده است مدیریت تولید کشاورزان حاشیه شهرها آن گونه است که این تولیدکنندگان ابتدا متناسب با نیازهای شهرمجاور تولید می کنند و مازاد محصولات خود را در کارخانه های فرآوری محصولات غذایی که کنار مزارع احداث می شوند به سمت بازارهای دوردست یا بین المللی صادر می کنند.

در این زمینه تولید محصولات منجمد، کنسرو و غذاهای نیمه آماده از جمله اولویت های احداث مراکز فرآوری است؛ به عنوان مثال درباره تولید شیر خشک نزدیک به واحدهای بزرگ دامداری و همچنین تولید میوه و سبزیجات منجمد طرح های زیادی متناسب با حجم مازاد تولید مزارع تدارک دیده شده است. / منبع: تایمز هند