آرشیو یکشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۴۷۸۳
کشاورزی
۸

نقش کشاورزی هوشمند در امنیت غذایی در گزارش فائو تاکید شد

با رشد جمعیت ساکن جهان، تامین امنیت غذایی یکی از مهم ترین چالش های کشورها در اقصی نقاط دهکده جهانی شده است، به صورتی که فائو در آخرین گزارش خود اعلام کرده، تولید غذا تا سال 2050 میلادی باید نزدیک به 60 درصد افزایش یابد.

این نهاد بین المللی عنوان می کند تا دوره یاد شده جمعیت ساکن جهان به رقمی نزدیک به 9 میلیارد نفر افزایش خواهد یافت که با درنظر گرفتن تغییرات اقلیمی بحث تامین غذای مناسب این تعداد جمعیت ساکن زمین قطعا کار دشواری است و باید از همین امروز برنامه ریزی دقیق داشته باشیم.

در گزارش یاد شده آمده، امروز از هر هشت نفر یک نفر گرسنه است و اتفاقا این گرسنگان در مناطقی ساکن هستند که با اجرای برنامه های مدیریت آب و خاک می توان علاوه بر غذا، شغل پایدار نیز برای آنها مهیا کرد.

متخصصان فائو براین باورند که تغییرات آب و هوایی (IPCC) افزایش دما و بلایای طبیعی تاثیرات منفی و مستقیمی روی بهره وری دامداری، ماهیگیری، جنگل داری و کشاورزی دارند. به همین دلیل، بهبود روش مدیریت کشاورزی و منابع طبیعی برای رسیدن به امنیت غذایی موثر ضروری است.

این افراد تنها راهکار مناسب برای کنترل چنین چالشی را کشاورزی هوشمند و منطبق با اقلیم و زیست بوم منطقه عنوان کرده اند که برای رسیدن به چنین هدفی باید سرمایه گذاری مناسبی صورت پذیرد، به صورتی که با اجرایی شدن چنین برنامه ای، سه هدف عمده که به افزایش تولید غذا منجر خواهد شد در دسترس قرار خواهد گرفت.

1 افزایش پایدار بهره وری کشاورزی و درآمد.

2 تطبیق با تغییرات آب و هوایی و ایجاد قدرت بازیابی در برابر آن.

3 کاهش یا حذف انتشار گازهای گلخانه ای. / منبع: سایت فائو