آرشیو شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۶، شماره ۲۱۵۹۸
صفحه آخر
۱۲

خروج 5000 نفر از ساکنان فوعه و کفریا پس از 3 سال محاصره کامل

در اجرای توافق میان دمشق و افراد مسلح، 5000 غیرنظامی از شهرک های شیعه نشین و تحت محاصره «فوعه» و «کفریا» با 75 دستگاه اتوبوس و 20 دستگاه آمبولانس خارج شدند.

چهارشنبه گذشته خبر رسیده بود که 120 دستگاه اتوبوس راهی دو شهرک «فوعه» و «کفریا» شده اند تا 8000 غیرنظامی را از این دو شهرک که حدود 3 سال است تحت محاصره تروریست ها قرار دارند، از این شهرک خارج و به شهر «حلب» و دیگر مناطق آرام سوریه منتقل کنند. اما همان روز خبرهای تکمیلی حاکی از سنگ اندازی تروریست ها در مسیر اجرای توافقی بود که خود با دولت دمشق امضاء کرده بودند.اما دیروز خبر رسید که 75 دستگاه اتوبوس به همراه 20 آمبولانس بامداد دیروز 5000 غیرنظامی و افراد بیمار و مجروح را از فوعه و کفریا خارج کردند و همزمان، 2500 نفر از ساکنان «مضایا» و «الزیدانی» که در محاصره ارتش و مقاومت قرار دارند، از این دو شهرک خارج شدند.در ارتباط با فوعه و کفریا همچنین خبر رسیده که 45 اتوبوس دیگر که راهی این دو شهرک شده بودند، از میانه راه توسط تروریست ها بازگردانده شدند.

در مجموع و طبق توافق، 8000 غیرنظامی باید از فوعه و کفریا خارج شوند و 3800 فرد مسلح و اعضای خانواده آنها نیز باید از شهرک های «مضایا»، «الزیدانی»، «بقبن» و «بلودان» خارج شوند و به «ادلب» بروند. شهر ادلب در اشغال تروریست ها قرار دارد.علاوه بر موارد بالا، قرار است 1500 تروریست زندانی، با شماری زن و کودک به گروگان گرفته شده توسط تروریست ها مبادله شوند. در اجرای این بند از توافق نیز تاکنون 19 تروریست که در بند کمیته های مردمی فوعه و کفریا بودند، در مقابل 12 زن و کودک ربوده شده ساکن این دو شهرک و پیکرهای هفت شهید مبادله شدند.

تنها حادثه ای که در طول این مبادله ها گزارش شده، مربوط به فوعه و کفریا بود. بدین ترتیب که تروریست ها با شلیک 10 گلوله خمپاره یک اتوبوس حامل مبادله شوندگان را از کار انداختند و یک زن و یک کودک را مجروح کردند.

طبق گزارشات رسیده، این مجروحان به حلب منتقل شدند و 132 بیمار خارج شده از فوعه و کفریا هم نیاز به عمل فوری دارند.